Sabana i Bucòlic, la nova generació del pop vallesà

Els dos grups granollerins, amb llaços ben intensos, abanderen una nova escena musical vallesana

Oriol Serra (text i fotografies)

Fa una tarda plujosa de final d'hivern a la plaça Jacint Verdaguer de Granollers. En una de les cantonades, una colla de joves músics s'enfilen a un escenari i comencen a tocar un repertori de cançons pop de les que atrapen l'oient des del minut zero. Al seu davant s'hi aplega un públic nombrós, amb una mitjana d'edat que amb prou feina sobrepassa la vintena i que entona la tornada de cada cançó com si es tractés d'un himne generacional. El grup es fa dir Sabana i, juntament amb els seus cosins germans Bucòlic, ha vingut a abanderar una nova escena musical genuïnament vallesana, i més concretament granollerina.
Amb el cantant i guitarrista Toni Miralles com a comú denominador, tant Sabana com Bucòlic són dues bandes emergents formades a Granollers durant els darrers anys. Totes dues s'emmirallen en la música pop de tota la vida, aquella que posa el format cançó al centre i sap maridar melodies inesborrables amb lletres d'alta sensibilitat. Citen referents que van d'Els Pets a Wilco i dels Beatles a El Petit de Ca l’Eril. Sabana han publicat aquest mes de maig el seu segon àlbum, La perspectiva. I Bucòlic, que acaben de presentar el seu primer EP, Ara que et conec (2021), en escenaris d'arreu del país, ja comencen a pensar en un nou treball.

Una colla d'amics
Sabana es van formar l'any 2018, amb Toni Miralles (veu principal i guitarra), Gerard López (guitarra i veus) i Jaume Mollfulleda (bateria) com a nucli fundacional. "Tots tres ens havíem conegut al Conservatori Ruera de Granollers i havíem començat tocant plegats en un grup de versions. La resta de components es van anar incorporant pel camí a mida que vam anar fent cançons pròpies i definint el projecte", recorda Miralles. A hores d'ara completen la formació Laia Vera (baix i veus), Roger Garcia (saxofon) i Clara Reverter (trombó).
El grup va debutar el 2020 amb Martes Borealis, un EP de cinc cançons produït per Lluís Sánchez, on ja destacaven títols com “Tan vius” o “Dijous”. Al cap d'un any van publicar sota el paraigua del segell Temps Record el seu primer àlbum, Ja no m'hi encanto, gravat als bucs d'assaig de Roca Umbert Fàbrica de les Arts, a Granollers mateix, amb Carles Gallego a les tasques de producció. Un treball rodó de cap a peus on destacaven peces com “Paris”, “346”, “Troba'm però no em busquis” o “Dock St.”, un dels plats més forts dels seus directes.
El maig d’enguany n'han publicat la continuació, La perspectiva, un segon àlbum produït per la mateixa banda on s'intueix un salt endavant, sobretot en el vessant líric. "Al principi les nostres lletres parlaven de temàtiques relacionades amb l'amor, però amb el temps hem anat evolucionant cap a terrenys més filosòfics i espirituals", apunta Miralles, compositor principal de Sabana. "Per sobre de tot som una colla d'amics que ens ho passem bé fent música. Tota la resta és conseqüència d'aquesta amistat. La forma com creixem a nivell personal determina l'evolució del grup", explica López.

Un entorn idíl·lic
Bucòlic comparteixen amb Sabana la figura de Toni Miralles, que en aquest projecte cedeix la veu cantant i les tasques compositives a la seva germana, Marina Miralles, qui també es fa càrrec dels teclats. El trio el completa el bateria Ferran Bretcha, amic de tota la vida dels germans Miralles. "Sempre havia volgut tocar en un grup. Ja feia temps que componia cançons i tenia ganes de donar-los sortida. Formar Bucòlic va ser la forma de fer un pas endavant", recorda la vocalista, coneguda també pel seu vessant d'escriptora.
La banda es va formar el juliol del 2020. Tot i que de bon principi va treballar amb material original, es va donar a conèixer el mes de desembre d'aquell mateix any en quedar finalista del concurs Cover de TV3 amb una versió de la cançó “Som” d'Els Pets. “Quan ens vam presentar al concurs encara no teníem nom. Quan vam passar a la final ens van preguntar com ens havien de presentar i vam triar Bucòlic, un mot que ens agrada perquè evoca ambients idíl·lics com el de Samalús, al Montseny, on assagem”, afegeix Marina Miralles.
Bucòlic no van arribar a guanyar la final, però durant el seu pas pel programa televisiu van cridar l'atenció de Vidal Soler (Copa Lotus, Els Pets), qui els va produir el primer EP, Ara que et conec, publicat a finals de 2021. “El vam gravar a mig camí del nostre local d'assaig a Samalús i del seu estudi a Barcelona. El mateix Soler toca la guitarra de dotze cordes a la majoria de cançons. I Núria Botia, baixista del grup Trau, també ens acompanya a L'incendi”.
Justament, un dels detalls que criden l'atenció de Bucòlic és l'absència d'un baixista a les seves files. “La funció que habitualment faria el baix, nosaltres la suplim amb el teclat. El grup sempre l'hem format nosaltres tres, i ara se'ns faria estrany incorporar-hi un quart component”, matisa Miralles. Tot i això, en concerts recents el trio ha comptat amb el suport puntual de la secció de vents de Sabana, que també tocarà en alguns temes d'un segon ep que la banda preveu començar a gravar aquest mateix any.
Tots els components de Bucòlic han respirat ambients artístics als seus nuclis familiars. Un dels besavis dels germans Miralles era el poeta Pere Molins. I el pare de Ferran Bretcha era el guitarrista Joan Bretcha, reconegut per la seva tasca amb formacions com El Tramvia Blanc o la Big Band de Granollers. “A casa vaig escoltar molta música des de ben petit, sobretot jazz. Més tard vam arribar a tocar junts amb el Tramvia. Com a músic, li agradava fer les coses de forma senzilla, sense complicacions, amb poques notes però ben posades. I crec que això ha influït en la meva forma de tocar”, reconeix.
Sabana i Bucòlic, la nova  generació del pop vallesà

D'esquerra a dreta, els membres de Sabana Roger Garcia, Jaume Mollfulleda, Gerard López, Clara Reverter i Toni Miralles, que també foma part de Bucòlic amb Marina Miralles i Ferran Bretcha a la plaça del Peix de Granollers. Hi falta Laia Vera, de Sabana.

Concert de Sabana a la plaça Jacint Verdaguer de Granollers, durant la inauguració de l'Ateneu Popular La Malgirbada.

Del concert de Bucòlic, l’abril passat, a la Nau B1 de Granollers. És el moment en què la secció de vents de Sabana (Roger Garcia al saxo i Clara Reverter al trombó) va pujar a tocar una cançó amb ells.

Sabana, que acaba de publicar el seu segon àlbum, La Perspectiva.

Els membres de Bucòlic Toni Miralles, Marina Miralles i Ferran Bretcha.

Una escena musical “made in Granollers”

Bucòlic i Sabana són dos dels caps més visibles d'una nova escena musical granollerina. Músics joves, amb idees fresques i moltes coses a dir, que orbiten al voltant de la capital del Vallès Oriental amb discursos tan eclèctics com complementaris. Si els protagonistes d'aquest article representen el vessant més pop rock d'aquesta nova fornada, també cal citar propostes com l'ska rock combatiu de Saigon, el folk preciosista de Maria Castell Margenat, les textures electròniques de Samantha Collado o la sofisticació pop de Non Jambi.
"Personalment no tinc clar que a Granollers hi hagi una escena musical. És cert que som uns quants els músics que estem fent coses, però em semblaria una mica presumptuós que nosaltres mateixos ens arribéssim a defininir com a part d'una escena", matisa Marina Miralles. En canvi, el seu germà ho té més clar: "Jo crec que a Granollers sí que hi ha una escena. No és una escena homogènia, en el sentit que tots fem coses diferents. Però en el fons no deixem de ser gent amb ganes de fer coses i que acabem compartint molts espais", diu Toni Miralles.

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 12€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara