Òmnium del Vallès Oriental premia un estudi que evidencia el retrocés del català a les aules

El treball, de la jove Berta Relats, reflecteix que només un 42% del professorat de secundària usa el català si l’alumne se li adreça en castellà, lluny de la immersió lingüística establerta

La Delegació d’Òmnium Cultural al Vallès Oriental ha premiat un estudi sociolingüístic que evidencia el retrocés de l’ús del català a les aules de secundària, on la immersió lingüística establerta a la llei és lluny de complir-se. L’estudi, titulat El català com a llengua vehicular de l’ensenyament: entre la teoria i la realitat, de Berta Relats i Molins, posa de manifest que l’ús del català per part dels docents passa del 87,5% de les aules de primària al 60,5% a les de secundària –amb un descens del 17%. Només un 42,1% del professors de secundària diuen utilitzar el català quan l’alumnat se’ls adreça en castellà, mentre que a la primària ho fan el 79,5%. L’augment de l’ús de castellà a les aules és una tendència creixent, empesa per l’ús majoritari del castellà entre els infants i joves, davant del qual els docents es deixen endur, en considerar-ho més còmode i fàcil per acostar-se a l’alumnat.
El guardó es va lliurar el 26 de novembre al Casino de Caldes de Montbui, en la 32 edició de la Festa de les lletres Catalanes que organitza Òmnium, en la qual també es van concedir els premis de novel·la per a Teresa Saborit, per l’obra El secret del meu nom, amb un accèssit per a Mudit Grau, per l’obra Casa Gila; el d’Acció Cívica Ramon Casanovas, que va ser per a les escoles La Bressola de la Catalunya del Nord; i el de periodisme, per al digital i setmanari Línia Vallès.

Escriure en català, parlar en castellà
La recerca sociolingüística premiada és fruit del Treball de Fi de Grau que Berta Relats –actualment professora a les escoles immersives en català La Bressola, de la Catalunya del Nord– va presentar el curs passat a la Universitat Pompeu Fabra, com a culminació dels seus estudis de Llengües Aplicades. L’interès per l’anàlisi va sorgir de la preocupació de l’autora pel retrocés general de l’ús social del català i per la seva percepció que baixava especialment a les aules de secundària, compartida amb coneixences seves dedicades a la docència.
L’estudi analitza els usos lingüístics del professorat d’un total de dotze centres públics –sis de primària i sis de secundària– de sis municipis del Vallès Oriental –Granollers, Parets de Vallès, Lliçà d’Amunt, Canovelles, la Garriga i Cardedeu–, basant-se en la resposta que el seu professorat va donar de forma anònima a un qüestionari sobre els seus usos lingüístics. A l’enquesta, elaborada durant el segon i tercer trimestre del curs passat (2020-21), hi van respondre 202 mestres i professors, un 44,7% del total de docents dels dotze centres analitzats. La participació va ser molt equilibrada entre mestres de primària (44,2%) i professors de secundària (45,1%).
La mostra analitzada respon a una combinació de pobles de majoria catalanoparlant i d’altres de castellanoparlant i es considera força representativa de la mitjana catalana, ja que al Vallès Oriental un 37,5 % de la població té el català com a llengua habitual i un 50,3% hi té el castellà, dades similars a les del conjunt del Principat, on les xifres de parlants habituals es situen en el 36,1% de català i el 48,6% de castellà, segons les darreres dades de l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població (DGPL i Idescat 2018). L’estudi es complementa amb entrevistes en profunditat a professionals dels centres educatius analitzats, formadors universitaris i a representants de l’administració educativa. En l'àmbit de la comunicació escrita és on el professorat de secundària és més fidel al català (83,3%), però en la relació espontània amb l'alumnat fora de l'aula només ho fa un 64,1%. Pel que fa a l'ús del català de l'alumnat amb el professorat, també cau molt a secundària respecte a la primària, ja que passa del 51% al 26%, amb una reducció del 25%. No baixa tant, en canvi, en l’expressió escrita, que passa del 58% al 42%. On els alumnes menys parlen en català amb els professors és fora de l’aula, on només ho fan un 20%. Fets com aquests expliquen que hi hagi alumnes que puguin lliurar exercicis o un treball escrits en un català correcte, però en canvi pràcticament no sàpiguen defensar-lo oralment.
L’estudi mostra que en pobles on el català és la llengua predominant, com Cardedeu i la Garriga, també és més predominant als centres educatius, tot i que la presència del castellà també creix a les aules de secundària respecte a les de primària.
Òmnium del Vallès Oriental premia un estudi  que evidencia el retrocés del català a les aules

Una imatge del filòleg i membre del jurat d’Òmnium Xavier Moral, lliurant el premi a Berta Relats Molins. Foto: Delegació d’Òmnium Cultural del Vallès Oriental.