Cardedeu, amb bici i a peu

La vila assaja amb èxit un pla pioner per estendre l’ús de la bicicleta per moure’s en la connexió amb les escoles, els parcs i espais de lleure i comerç i amb l’estació de tren

Vicenç Relats (text i fotografies)

Planera, petita, amb tren i amb moltes escoles i parcs i espais de lleure i de comerç, Cardedeu està implantant amb èxit un pla pioner per a l’ús de la bicicleta que pretén aconseguir una vila més saludable, segura i amable als seus carrers i places. Es tracta d’una iniciativa que impulsen de forma conjunta l’ajuntament, l’associació Cardedeu Vital i la comissió de mobilitat interescolar A Cardedeu, en bici i a peu, que agrupa les cinc associacions de mares i pares de les escoles. I és que “relligar amb carril bici les cinc escoles, els tres instituts i les dues escoles bressol ha estat l’objectiu primer d’una actuació que vol facilitar a infants i joves l’ús de la bici amb seguretat i que s’hi acostumin”, tal com explica regidor d’Urbanisme i Espai Públic, Joan Masferrer.
L’estrena del carril bici, que ha anat ampliant la xarxa, es va fer a la primavera del 2016 amb una pedalada col·lectiva un diumenge al matí, precedida d’un taller de mecànica bàsica de bicicletes. El carril bici ha anat acompanyat d’altres accions clau, com ara la instal·lació de l’anomenada Bicicleda, un aparcament segur de bicicletes situat davant de l’estació de tren, en funcionament des de la tardor del 2016, pensada per afavorir la mobilitat dels veïns que es desplacen fora del poble en ferrocarril. La Bicicleda té capacitat per a 22 bicicletes i ja requereix una ampliació que s’està preparant.
Les persones interessades en aparcar-hi han d’inscriure prèviament la seva bicicleta en un registre gestionat per la policia local, que facilita als usuaris una targeta d’accés. Amb la targeta Bicicleda es pot accedir a l’aparcament tot el dia i s’hi pot deixar la bici aparcada un màxim de 24 hores. A més, davant la gàbia que les tanca s’hi ha instal·lat un espai d’autoreparació i manteniment de bicicletes, amb les eines necessàries per fer reparacions bàsiques.

Segona Bicicleda
Aquest aparcament experimental aviat en tindrà un altre de rèplica a la plaça de Joan Alsina, al barri de l’Estalvi. Aquesta nova Bicicleda tindrà una desena de places temporals, com les de l’estació, però incorporarà quaranta places més de lloguer per guardar-hi la bici quan no s’utilitza. Aquesta és una necessitat detectada a través de les enquestes fetes als veïns del barri, una zona més densament poblada que d’altres zones de cases amb jardí.
El projecte amb bici i a peu es proposa beneficis per als cardedeuencs, a través d’un model de mobilitat que millora la seguretat viària i la sostenibilitat ambiental, promou el comerç urbà i la generació d’una més gran cohesió social, tot fent possible un estil de vida menys frenètic i a un ritme més humà.
El pla, realitzat des de les regidories d’Espai Públic i Medi Ambient, ha suposat l’execució de propostes com l’ampliació de l’illa de vianants del centre de la vila als trams inicials del carrer Dr. Klein i de la carretera de Cànoves. S’han establert carrers de prioritat invertida, en favor de vianants i ciclistes, on els cotxes van més lents. “Hem d’evitar l’enfrontament irreal de bicis contra cotxes, però ens agrada que els cotxes vagin a poc a poc”, argumenta Maria Vidal, de la comissió de mobilitat.
La xarxa de carrils bici s’ha anat ampliant en base a enquestes fetes a les escoles durant la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. “Als últims pressupostos participatius de l’ajuntament la millora dels entorns de les escoles i del carril bici van ser de les propostes més votades”, explica Masferrer, que sosté que les queixes de veïns per les limitacions que suposen als cotxes “són sorolloses, però minoritàries”.

Xarxa de carrils bici
El carril bici obert al carrer de Llinars és un eix que permet arribar a l’escola Can Manent, el complex cultural de la Tèxtil Rase, el Casal de Joves la Fusteria, la zona esportiva dels pavellons i el camp de futbol, entre d’altres trams. La xarxa s’ampliarà a finals d’aquest 2018 amb dos trams nous. Un connectarà l’escola Mil·lenari amb l’institut Pla Marcell i l’altre unirà l’escola Germans Corbella amb els instituts El Sui i Raspall.
El projecte A Cardedeu en bici i a peu busca reduir de mica en mica la prioritat absoluta que ha tingut fins avui el vehicle privat als carrers en detriment de la seguretat dels vianants i ciclistes. Aquest canvi de model aporta “beneficis clars i indubtables” per a la població, segons Joan Masferrer. S’ha aconseguit la pacificació del trànsit a les zones residencials com l’interior del barri de Can Canyes, la millora de l’accessibilitat en bici i a peu als equipaments amb molta afluència de persones –com ara les escoles o els recintes culturals i esportius–, la millora de la seguretat dels vianants i ciclistes de totes les edats i la seva autonomia per moure’s, la promoció de l’exercici físic quotidià i la salut, l’augment de la sostenibilitat ambiental i una major cohesió social fent dels carrers els espais principals de convivència.

Bicis amb carretons
Entre les actuacions del pla per a una mobilitat sostenible també s’ha modificat l’ordenança de via pública perquè les bicis puguin dur carretons, per portar-hi criatures o mercaderies, i perquè les bicis puguin circular en zones de vianants a velocitat de vianant. Així mateix l’ajuntament ha incorporat la bicicleta com a vehicle municipal i en disposa de tres d’elèctriques, cedides per la Diputació de Barcelona, que són utilitzades pel personal en desplaçaments per dins del municipi.
D’altra banda, amb la col·laboració de l’Associació Amics d’en Biel, l’ajuntament posa a disposició de les persones amb mobilitat reduïda dues bicicletes handbike adaptades per ser impulsades amb les mans. L’objectiu d’aquesta iniciativa és que les persones amb dificultats de mobilitat puguin gaudir dels beneficis de fer esport i puguin anar amb bicicleta amb la màxima autonomia possible.
Cardedeu, amb bici i a peu

Una imatge d’un nen anant amb bicicleta, tot sol, pels carrers de Cardedeu.

La Bicicleda, l’espai d’aparcament segur de bicicletes i que és un element bàsic del projecte d’implantació de l´ús de la bicicleta a Cardedeu.

Una de les activitats organitzades per difondre el projecte.

Canalla amb bicicleta.

Una imatge que mostra la mobilitat interescolar pels carrers de Cardedeu.

Alforges de cartró, fetes a Cardedeu

La il·lustradora i dissenyadora gràfica Maria Vidal (Maraki), una de les impulsores de la comissió A Cardedeu, en bici i a peu, es va enginyar i fer unes alforges de cartró per a la seva bicicleta i al final les ha acabat generalitzant i comercialitzant des del blog www.alforgesdecartro.wordpress.com i en botigues especialitzades en el món de la bicicleta.
Programant les activitats per a la Setmana de la Mobilitat de Cardedeu es va valorar la proposta de comprar unes alforges de cartró que havien vist, però resultaven massa cares. Això va fer que Maria Vidal, que és una artista de les manualitats, se’n fes unes de pròpies que van causar sensació. I així es va veure iniciada en una tasca que ha continuat anant a fer tallers per ensenyar a fer alforges i fabricant-ne per encàrrec i de personalitzades, sempre molt artístiques. “Vaig descobrir que les alforges passaven a unir les meves dues passions: la bicicleta i la il·lustració”, explica.
Ha fet també alforges per a patinet i els amics dels seus fills són els encarregats de provar-les. Com que el cartró té el problema que s’estova quan es mulla, encara que s’enforteix quan s’eixuga, està experimentant per a fer-ne amb altres materials reciclables, com ara pancartes electorals.
Una de les utilitats de les alforges són poder carregar a l’anar a comprar: “Jo dic als botiguers de Cardedeu que si anem a comprar a peu i amb bici, segur que no anirem a les àrees comercials de l’extraradi”, assegura.

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 12€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara