Sant Cugat, tercera ciutat amb més usuaris de Bici box
Els bicibox, les caixes o gàbies de modalitats i dimensions diverses que serveixen per aparcar-hi bicicletes de forma segura, sovint situades prop d’estacions de ferrocarril, són molt presents a diverses ciutats europees i d’arreu del món i, a poc a poc, també es van implantant a Catalunya i al Vallès. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) n’ha distribuït 161 entre les 19 localitats que la integren i Sant Cugat del Vallès, que en forma part, és la tercera ciutat que més les usa, amb prop d’un miler d’usuaris l’any 2017, just després de l’Hospitalet i de Cornellà.
A Sant Cugat l’any passat el nombre d’usuaris va augmentar un 29% respecte el 2016, segons dades de l’AMB. També va créixer un 26,7% el nombre de bicis estacionades –un total de 26.800– amb una ocupació global dels bicibox del 78%, sis punts més que l'any anterior.
En el conjunt de l'àrea metropolitana, el servei va tancar el 2017 amb 9.890 usuaris, un 28% més que el 2016. La tendència a créixer s’ha mantingut l’any 2018, ja que durant el primer trimestre es van superar els 10.000 usuaris.
A Sant Cugat hi ha 12 dels 161 mòduls de la xarxa d’aparcament bicibox, amb un total de 112 places, una seixantena de les quals distribuïdes a les diverses estacions dels FGC, una trentena a la Plaça de la Vila i una trentena més en diversos equipaments. D’aquests mateixos bici-box també n’hi ha a Cerdanyola, Ripollet i Montcada i Reixac.
El bicibox és un servei públic d’aparcament segur, obert les 24 hores del dia, que funciona amb una targeta que es pot obtenir de forma gratuïta. Inclou una assegurança contra qualsevol desperfecte a la bici quan hi estigui aparcada dins.
Promoure l’ús de la bici com a mitjà de transport és l’objectiu de l’Assemblea de la Bicicleta a Sant Cugat, una plataforma que aglutina usuaris de la bicicleta, entitats, botigues de bicis i tècnics vinculats al món de la mobilitat. L'Assemblea de la Bicicleta es va crear el juny del 2015 a partir del Grup d'Ecologia del Club Muntanyenc Sant Cugat. La seva actuació se centra en generar propostes de millora de la mobilitat sostenible per ser presentades al govern municipal, organitzar activitats de promoció dels beneficis socials i individuals de l'ús de la bicicleta. Proposen una estratègia per prioritzar la bicicleta a la ciutat en l’horitzó 2020 i han creat un mapa col·laboratiu que recull aquelles mancances d’infraestructura que es consideren prioritàries al municipi, prioritzades per ordre d'importància. També recull alguns #BiciNyaps corresponents a detalls desafortunats que compliquen la mobilitat amb bicicleta.