L'Anella del Montseny unirà sis pobles amb un carril bici

El govern projecta una nova via, de 14 quilòmetres, que permetrà connectar Santa Maria de Palautordera, Sant Celoni, la Batllòria, Gualba, Riells i Viabrea i Breda, i les respectives estacions

Vicenç Relats (text i fotografies)

Amb l’objectiu de promoure l'ús quotidià de la bicicleta, la intermodalitat amb el ferrocarril i una mobilitat sostenible, la Generalitat ha començat els treballs per projectar una via ciclista que comunicarà Santa Maria de Palautordera, Sant Celoni, la Batllòria, Gualba, Riells i Viabrea i Breda, i les respectives estacions. L’Anella del Montseny, que és com es dirà la via, tindrà 14 quilòmetres de longitud.
La nova via va ser anunciada pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el 6 d’octubre passat, en la inauguració de la via per a ciclistes i vianants que el departament ha construït per connectar l’estació de Renfe de Santa Maria de Palautordera i el nucli urbà, separats per dos quilòmetres, que discorre al costat de la carretera BV-5301.

Aparcament segur per a bicis
Per facilitar la intermodalitat a l’estació ferroviària, com a prova pilot s’ha creat un espai tancat per a l’aparcament de bicicletes particulars, de manera que els usuaris del tren de la zona puguin guardar la seva bicicleta de manera segura mentre es desplacen a altres municipis. El recinte té 28 places, ampliables fins a 42 si la demanda ho requereix. És un servei gratuït pel qual cal registrar-se prèviament mitjançant una aplicació mòbil –Pverde– o presencialment a l’ajuntament de Santa Maria de Palautordera.
A més, l’aparcament acollirà una prova pilot de préstec de cinc bicicletes elèctriques per facilitar l’accés i l’última part dels desplaçaments d’usuaris que no tinguin bicicleta pròpia o que estiguin poc acostumats a anar-hi, ja que alguns trams de la via tenen pendents moderats. L’experiència pilot de Palautordera es vol estendre a la resta de Catalunya i el departament de Territori i Sostenibilitat està fent un estudi per identificar les estacions ferroviàries –de Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya– amb més demanda potencial per a l’ús de bicicletes. Els aparcaments segurs es volen estendre a vint estacions més i el préstec de bicicletes elèctriques a deu llocs més. “Tot plegat ajudarà a què s’entengui que la bicicleta és una mitjà de transport que hem de potenciar al nostre país”, afirma el conseller Damià Calvet.
L'Anella del Montseny unirà sis pobles amb un carril bici

Una imatge de la inauguració del carril bici entre Santa Maria de Palautordera i l’estació de tren, amb el conseller de Territori Damià Calvet i els alcaldes de Santa Maria de Palautordera i Sant Celoni, Jordi Xena i Francesc Deulofeu. Foto: Jordi Vasco.

L’aparcament segur de bicicletes. Foto: Jordi Purtí.

Sant Cugat, tercera ciutat amb més usuaris de Bici box

Els bicibox, les caixes o gàbies de modalitats i dimensions diverses que serveixen per aparcar-hi bicicletes de forma segura, sovint situades prop d’estacions de ferrocarril, són molt presents a diverses ciutats europees i d’arreu del món i, a poc a poc, també es van implantant a Catalunya i al Vallès. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) n’ha distribuït 161 entre les 19 localitats que la integren i Sant Cugat del Vallès, que en forma part, és la tercera ciutat que més les usa, amb prop d’un miler d’usuaris l’any 2017, just després de l’Hospitalet i de Cornellà.
A Sant Cugat l’any passat el nombre d’usuaris va augmentar un 29% respecte el 2016, segons dades de l’AMB. També va créixer un 26,7% el nombre de bicis estacionades –un total de 26.800– amb una ocupació global dels bicibox del 78%, sis punts més que l'any anterior.
En el conjunt de l'àrea metropolitana, el servei va tancar el 2017 amb 9.890 usuaris, un 28% més que el 2016. La tendència a créixer s’ha mantingut l’any 2018, ja que durant el primer trimestre es van superar els 10.000 usuaris.
A Sant Cugat hi ha 12 dels 161 mòduls de la xarxa d’aparcament bicibox, amb un total de 112 places, una seixantena de les quals distribuïdes a les diverses estacions dels FGC, una trentena a la Plaça de la Vila i una trentena més en diversos equipaments. D’aquests mateixos bici-box també n’hi ha a Cerdanyola, Ripollet i Montcada i Reixac.
El bicibox és un servei públic d’aparcament segur, obert les 24 hores del dia, que funciona amb una targeta que es pot obtenir de forma gratuïta. Inclou una assegurança contra qualsevol desperfecte a la bici quan hi estigui aparcada dins.
Promoure l’ús de la bici com a mitjà de transport és l’objectiu de l’Assemblea de la Bicicleta a Sant Cugat, una plataforma que aglutina usuaris de la bicicleta, entitats, botigues de bicis i tècnics vinculats al món de la mobilitat. L'Assemblea de la Bicicleta es va crear el juny del 2015 a partir del Grup d'Ecologia del Club Muntanyenc Sant Cugat. La seva actuació se centra en generar propostes de millora de la mobilitat sostenible per ser presentades al govern municipal, organitzar activitats de promoció dels beneficis socials i individuals de l'ús de la bicicleta. Proposen una estratègia per prioritzar la bicicleta a la ciutat en l’horitzó 2020 i han creat un mapa col·laboratiu que recull aquelles mancances d’infraestructura que es consideren prioritàries al municipi, prioritzades per ordre d'importància. També recull alguns #BiciNyaps corresponents a detalls desafortunats que compliquen la mobilitat amb bicicleta.

Servei de préstec de bicis reciclades a Ripollet, al parc del riu Ripoll

Ripollet, que disposa d’una xarxa de dotze quilòmetres de carrils bici, té en funcionament durant els mesos de més bonança –de la primavera a la tardor–, un servei de préstec gratuït de bicicletes al parc del riu Ripoll, l’R-bici, que té la particularitat que la flota està integrada per bicis donades per la gent i després reciclades.
El servei R-bici, situat a peu de la passarel·la del riu sobre l’autopista, es va reobrir l’estiu del 2016 i durant el 2018 ha ampliat el període de funcionament, ja que ha passat de quatre a sis mesos, del 10 de maig al 9 de novembre. Amb tot, la perspectiva és d’ampliar-lo perquè pugui funcionar tot l’any, cosa que ara no és possible, perquè les tres persones que hi treballen –en l’atenció, vigilància i reparació i manteniment de les bicicletes– estan contractades per plans d’ocupació locals de períodes més limitats. “La intenció és ampliar-ho a tot l’any, perquè és un projecte molt agraït i molt bonic, amb demanda creixent, que aquest any ha arribat als 1.600 préstecs”, segons Fran Sánchez, regidor responsable de l’àrea de mobilitat de Ripollet.
El mòdul de lloguer de bicicletes està al costat de la via per a bicicletes del marge esquerre del riu Ripoll i consta d’una flota d’entre 30 i 40 vehicles, a disposició de persones de totes les edats, a partir dels vuit anys. L'ajuntament de Ripollet crida als veïns que tinguin bicicletes i peces de bicicleta en desús perquè les cedeixin al mòdul del R-bici per millorar el servei de préstec i fomentar la reutilització.
Amb aquest servei es pretén millorar la mobilitat i la qualitat de vida dels ripolletencs i promoure el coneixement de la natura, ja que gran part del carril apte per l'ús de les bicicletes recorre pel camí de la serra, al costat dels terrenys del Pla de Reixac de Montcada; per l'interior del parc dels Pinetons fins a la Casa Natura, i pel marge del riu Ripoll.
Aquest any s'han fet tasques de renovació de la pintura, senyalització i la protecció de gran part de les vies ciclables del municipi i s'està millorant l’accés en alguns punts. S’han fet les obres de la connexió pavimentada del carril bici del marge esquerre del riu Ripoll que connecta amb Montcada i se n’han creat nous trams a la zona verda del costat del Torrent Tortuguer que connecta amb el polígon industrial de can Salvatella, de Barberà del Vallès. També s’ha fet la connexió de Ripollet amb Cerdanyola pel carrer de l'Estació, a través de pont de vianants que travessa el Ripoll i l’autopista.

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 12€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara