Trenta km de carrils bici per a la xarxa de carreteres locals

La Diputació de Barcelona està redactant projectes de 14 itineraris més amb una inversió de més de 10 milions d’euros

Diputació de Barcelona (text i fotografies)

La Diputació de Barcelona, a través de la Gerència de Serveis d’Infraestructures Viàries i Mobilitat, ve desplegant, en col·laboració amb els ajuntaments, una intensa tasca d’anàlisi, projecte i construcció d’itineraris de vianants i ciclistes associats a les carreteres de la seva titularitat .
Així, en els darrers anys, la Diputació de Barcelona ha construït un total 39 itineraris per a vianants i ciclistes al llarg de les seves carreteres, amb una longitud mitjana de 600 metres, el que suposa disposar de més de 20 km d’aquests itineraris en el conjunt de la xarxa de carreteres locals.
Actualment, des d’Infraestructures Viàries i Mobilitat s’estan executant tres itineraris més, amb un total de 2 km de longitud i tretze trams més amb una longitud total de 6,5 km es troben en tramitació per a la seva licitació. Tot plegat, permetrà arribar a finals de 2019 amb més de 30 km d’itineraris de vianants i ciclistes en 55 trams repartits en el conjunt de carreters de la xarxa local de la Diputació. Addicionalment, s’estan redactant projectes constructius de 14 itineraris més, fet que representa una inversió potencial de més de 10 milions d’euros.

Terrassa – Matadepera – Sabadell
Una de les principals actuacions que estan en tramitació és l’execució d’un itinerari que completi el circuit entre Terrassa, Matadepera i Sabadell. Aquest itinerari, de 4,1 km de longitud, començarà a l’avinguda Lacetània de Terrassa per la carretera BV-1221 i seguirà per BV-1275 fins a l’entrada de Matadepera. Les obres està previst que s’iniciïn a la primavera de 2019 amb una inversió d’1,15 milions d’euros.
Aquesta carretera BV-1221 és molt transitada, amb un mitjana (IMD) de 17.788 vehicles diaris, dels quals un 5,12% són vehicles pesants. L’objectiu d’aquest camí, segregat de la via principal, que garanteixi la seguretat dels usuaris del carril i a la vegada sigui atractiu pels usuaris, és incentivar la mobilitat, tant obligada com d’oci i lleure, a peu o en bicicleta, donant continuïtat a l’itinerari ja executat a la zona de la rotonda a la intersecció de la BV-1221 i la BV-1275. També es dona accés al transport públic des de l’estació FGC i a l’entorn natural més proper a la ciutat.
Pel que fa al tram entre Sabadell i Matadepera, l’itinerari es realitzarà per la carretera BV-1248, des de l’accés a l’ermita de Sant Julià d’Altura fins a l’entrada al nucli de Matadepera. En aquest tram, de 3 km, les obres està previst que comencin a la tardor de 2019, amb un pressupost de dos milions d’euros.
En aquest cas, el projecte també contempla la millora de la intersecció entre les carreteres C-1415a i BV-1248 amb una rotonda, que permetrà augmentar la seguretat i també el creuament de la calçada a vianants i ciclistes pel pas de vianants que s’hi habilitarà.
També es projecten dos passos per sota el pont de la riera de les Arenes, a la BV-1275, que permetran donar continuïtat als camins que discorren paral·lels a la riera de les Arenes, evitant que els usuaris dels camins hagin de creuar la carretera.
Fora del Vallès, un altre dels projectes més rellevants que estan en marxa és la construcció d’un itinerari per a ciclistes i vianants entre Vic i Manlleu per Gurb, a Osona. El nou itinerari tindrà una llargada de 6,85 km, dels quals, 5,65 km transcorreran paral·lels a la carretera B-522. Aquesta carretera, que té una amplada de set metres, amb vorals inclosos, registra una elevada intensitat de trànsit, amb 13.495 vehicles diaris de mitjana, dels quals 920 són vehicles pesats. L’itinerari, que comptarà amb senyalització pròpia que l’identifiqui com una infraestructura turística, esportiva i també de salut, tindrà un cost de 2,7 milions d’euros, es construirà en tres fases.
Trenta km de carrils bici per a  la xarxa de carreteres locals

Una imatge virtual del carril bici entre Sabadell i Matadepera.

Una zona amb carril per a vianants.

Una imatge que mostra la segregació entre la mobilitat motoritzada, la mobilitat amb bicicleta i els vianants.

Mobilitat sostenible que connecta nuclis urbans i centres generadors de mobilitat

Les primeres actuacions en camins per a ciclistes i vianants ja es van començar a fer fa prop de vint anys, però en els darrers quatre anys és quan aquestes accions s’han incrementat notablement, en molts casos a petició dels mateixos ajuntaments. Ara, la prioritat per la Diputació de Barcelona a l’hora d’abordar aquestes inversions és la implantació d’itineraris de proximitat, connectant nuclis urbans, equipaments i altres centres com a generadors de mobilitat.
Totes les actuacions es fan pensant sobretot en la mobilitat obligada, és a dir, per accedir a aquells punts rellevants en l’entorn de la població, intentant afavorir que els ciutadans puguin fer servir amb seguretat les carreteres locals també amb mitjans no motoritzats, aconseguint així una mobilitat sostenible a les carreteres.

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 12€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara