Port de Barcelona, 150 anys obrint Catalunya al món
Aquest 2019 es commemora el segle i mig de la constitució de la Junta d’Obres que va impulsar la construcció i el desenvolupament del port modern
Pep Gonzalez i Creu (text)
El 5 de febrer de 1869 es va constituir la Junta d’Obres del Port de Barcelona, la primera entitat responsable de l’administració i gestió de la instal·lació catalana, que va impulsar el finançament i construcció de les obres del port modern. Va ser la primera Junta d’Obres de l’Estat i amb les infraestructures que va desenvolupar va aconseguir superar un problema històric de la ciutat: proporcionar un resguard ampli i segur per als vaixells. Amb l’impuls de la Junta d’Obres, el Port de Barcelona es va transformar en la instal·lació marítima que l’economia catalana industrialitzada necessitava per connectar-se amb la resta del món.
Avui, 150 anys més tard, el Port de Barcelona ha esdevingut el principal hub logístic de la Mediterrània i del sud de Europa i és un autèntic motor econòmic, per on es mou el 25 % del comerç exterior marítim de l’Estat i el 74% del de Catalunya. El Port de Barcelona rep anualment més de 9.000 vaixells provinents dels punts més llunyans del planeta com Jakarta, Shanghai o Veracruz. Hi treballen més d’un centenar de línies regulars operades per més de cinquanta companyies navilieres que ens connecten amb 210 ports de tots els continents.
Prosperitat sostenible
El Port de Barcelona treballa per aconseguir un gran repte: crear prosperitat per a la societat. És un repte, però, “fàcil de dir i difícil de fer”, tal i com va reconèixer la seva presidenta, Mercè Conesa, durant l’acte institucional que es va celebrar al Palau de la Música el 23 d’octubre per celebrar aquests 150 anys d’història.
Per afrontar aquest repte, Mercè Conesa sosté que “hi ha una sèrie de premisses que seran imprescindibles de cara al futur”, com són tenir una connexió àgil i eficient amb l’hinterland per donar resposta a la cadena logística; abordar la transició energètica; afrontar la transició digital com a element disruptiu de la millora de servei així com “treballar en consens amb la Comunitat Portuària i en harmonia amb el territori que ens acull”.
Seguint aquestes premisses, el Port de Barcelona treballa per fer realitat els seus nous accessos terrestres, tant ferroviaris com viaris, “pendents de fa tants anys”, i ha endegat el procés per a l’electrificació de molls, la implantació d’energia renovable i l’ús de combustibles respectuosos amb el medi, a banda de treballar en l’àmbit de la digitalització per esdevenir un smart port.
Avui, 150 anys més tard, el Port de Barcelona ha esdevingut el principal hub logístic de la Mediterrània i del sud de Europa i és un autèntic motor econòmic, per on es mou el 25 % del comerç exterior marítim de l’Estat i el 74% del de Catalunya. El Port de Barcelona rep anualment més de 9.000 vaixells provinents dels punts més llunyans del planeta com Jakarta, Shanghai o Veracruz. Hi treballen més d’un centenar de línies regulars operades per més de cinquanta companyies navilieres que ens connecten amb 210 ports de tots els continents.
Prosperitat sostenible
El Port de Barcelona treballa per aconseguir un gran repte: crear prosperitat per a la societat. És un repte, però, “fàcil de dir i difícil de fer”, tal i com va reconèixer la seva presidenta, Mercè Conesa, durant l’acte institucional que es va celebrar al Palau de la Música el 23 d’octubre per celebrar aquests 150 anys d’història.
Per afrontar aquest repte, Mercè Conesa sosté que “hi ha una sèrie de premisses que seran imprescindibles de cara al futur”, com són tenir una connexió àgil i eficient amb l’hinterland per donar resposta a la cadena logística; abordar la transició energètica; afrontar la transició digital com a element disruptiu de la millora de servei així com “treballar en consens amb la Comunitat Portuària i en harmonia amb el territori que ens acull”.
Seguint aquestes premisses, el Port de Barcelona treballa per fer realitat els seus nous accessos terrestres, tant ferroviaris com viaris, “pendents de fa tants anys”, i ha endegat el procés per a l’electrificació de molls, la implantació d’energia renovable i l’ús de combustibles respectuosos amb el medi, a banda de treballar en l’àmbit de la digitalització per esdevenir un smart port.