Barbany, 125 anys darrere el taulell

La quarta i cinquena generació de la família de botiguers granollerina afermen la seva trajectòria amb una aposta pel consum conscient, de proximitat i sensibilitat mediambiental

Vicenç Relats (text) , Arxiu família Barbany Arimany (fotografies)

Dedicada tradicionalment a la roba de vestir –de dona, home i infant–, Can Barbany és una de les botigues amb més història de Granollers i ha passat el seu rodó 125è aniversari –i és a punt d’arribar al 126è– en plena reformulació davant dels reptes que viu el comerç. Ho fa amb una aposta pel “consum conscient” i des de la “responsabilitat mediambiental” que la porta a introduir a la seva oferta productes de proximitat i de residu zero, d’artesania i alternatius al plàstic, que estan canviant la fesomia de l’establiment.
Situat al número 44 del carrer d’Anselm Clavé, el gruix de l’oferta de Barbany el conformen marques de vestir de qualitat produïdes a localitats catalanes com Igualada (Aldomartins, Ams Pure, Bluton o Escorpion), Sabadell (Gerry i Divas), Terrassa (Sun than Moon), Barcelona (Javier Simorra i Pell Xavier) o Mataró (Guitare), entre altres. I al seu costat, en una barreja singular, s’hi han anat introduint productes diversos, duradors i reciclables, com bosses de roba, sabó a granel, càntirs, cistells o ampolles de vidre. Són articles que es proposen “contribuir a un món més net i saludable”, com indica Amadeu Barbany i Grau, de la quarta generació familiar al front del negoci. “Al capdavall potser estem tornant als orígens de la botiga inaugurada l’any 1895 pel meu besavi”, diu somrient.

Camisolines com a esquer
I, es que, fill d’un ferrer i botiguer de material per a carros, Joan Barbany Masó va obrir la primera botiga al numero 14 de la plaça de la Porxada –llavors dita de la Constitución– com una merceria amb productes variats, on hi havia una mica de tot. S’anunciava com a “botiga de camisolines”, perquè el seu producte estrella eren aquella mena de bates de treballar grises, de tractants de bestiar i d’obrers industrials, que es duien per sobre dels pantalons.
Després de més d’un segle i un quart d’evolució, a l’aparador hereu d’aquella botiga primigènia, entre peces de vestir i articles diversos, s’hi poden llegir explicacions sobre les seves iniciatives per a la cura del medi ambient, com ara que el 80% dels kilowatts consumits a la botiga es compensen amb tres seguidors solars instal·lats al parc fotovoltaic de Navès; que han plantat 3.000 arbres a la Sierra del Segura per compensar l’emissió de CO2 provocat pels seus desplaçaments; i que el 90% dels industrials, professionals i empreses de serveis amb qui treballen són de la comarca, per afavorir així l’economia local.
“La idea és transformar el concepte de botiga perquè volem que no només sigui un punt de venda, sinó un espai d’intercanvi d’idees i sentiments entre les persones”, explica l’Amadeu. Aquest és un objectiu que ja es van traçar l’any 2008, quan van obrir un espai al fons de la botiga, l’Espai Tranquil, que és un punt de trobada per a conferències, concerts, exposicions i activitats diverses per a grups i entitats que el sol·licitin. La pandèmia va obligar a tancar-lo i, després de més d’un any aturat, l’Espai Tranquil va reprendre l’activitat el 20 d’abril passat, precisament amb la presentació del llibre Vint-i-un contes (Gent i Terra), que recull els relats literaris publicats en els primers deu anys d’aquesta revista-llibre, Vallesos.
Amb la voluntat de reforçar la seva oferta pròpia, propera i de qualitat –en contrast amb tanta producció tèxtil generalment feta a Àsia–, el 2012 la botiga va obrir un espai dedicat a la promoció i venda de peces de vestir de marques de fabricants catalans, fent presentacions de temporada que ajudessin a projectar-les. Es tracta de l’Espai 1895, una reproducció de la botiga original, recreada per l’escenògraf Jordi Castells.

Dracs, alternativa pionera
L’enfocament alternatiu que Barbany ha anat introduint al seu establiment més característic té ja precedents en una altra botiga pionera de la família, Dracs, impulsada pel mateix Amadeu el 1996 al carrer de Santa Esperança, en un edifici inspirat en l’arquitectura industrial de primers del segle passat. “Està fet amb materials –rajols, ferros, etc.– produïts en un 87% a la mateixa comarca”, indica. Va ser concebuda com una botiga per a gent jove i els darrers anys s’ha forjat un espai propi amb èxit creixent i amb un públic d’arreu, oferint productes de disseny, qualitat i proximitat i amb valors socials, culturals, artesanals i mediambientals. Un dels grans reclams en són els jerseis de la seva pròpia marca, Iaios, fets amb calma a petits tallers –entre Granollers, Olot i Igualada–, amb fil reciclat i de recorregut circular, perquè mai es converteixin en residu. Es tracta de jerseis amb nom propi i etiquetes dedicades a personatges –l’avi Amadeu, Frederica Montseny, etc– que els donen personalitat.
Barbany, 125 anys  darrere el taulell

A la imatge, Amadeu Barbany i els seus fills Gemma i Bernat, quarta i cinquena generació de botiguers Barbany de Granollers, davant de l’establiment d’Anselm Clavé. Foto: Toni Torrillas.

Un dibuix d’Amador Garrel que reprodueix la botiga Barbany original, fundada el 1895 a la plaça de la Porxada.

L’aparador de Dracs, una de les tres botigues de Can Barbany, seu de la marca pròpia de jerseis i samarretes Iaios. Foto: Berta Relats.

Amadeu, Bernat i Gemma Barbany a l’Espai Tranquil de la botiga actual.

Un comerç amb ànima

“Som botiguers de tota la vida i ens agrada ser-ho. El nostre és un ofici tan antic com la mateixa humanitat i el millor del món, ja que ens permet treballar amb les persones i, en aquest intercanvi d’il·lusió i inquietuds, les arribem a conèixer. Cada situació és una novetat, mai no es repeteix”. Això ho escrivia Amadeu Barbany i Grau l’any 1995, en el centenari del negoci familiar. I són unes paraules que avui ratificaria fil per randa.
De fet, aquesta és una la filosofia que lliga ciutat, cultura i comerç i que l’Amadeu va impulsar decididament en els quinze anys –del 1995 al 2010– que va ser president de l’associació de comerciants Gran Centre Granollers. L’entitat va ser la pionera de la conversió del centre de la ciutat, llavors envaït de cotxes, en una gran illa de vianants. Ho van fer amb una campanya ciutadana –juntament amb Petits però ciutadans, de l’Associació Cultural- que treia cadires de boga al carrer, davant de les botigues, amb el significatiu títol de ‘Seu, guaita i fem-la petar’. Gran Centre també va popularitzar la seva targeta client de pagament, convertida en una espècie de moneda local, que revertia en el finançament de projectes d’entitats socials locals. Van ser centenars les associacions de comerciants que van desplaçar-se des d’arreu de Catalunya i d’Europa a Granollers per conèixer les propostes innovadores dels seus botiguers. “La cadira va ser l’eina per guanyar el carrer per a les persones”, argumenta amb satisfacció l’Amadeu, que qualifica aquell procés “com un èxit ciutadà, que ha fet del centre de la ciutat un punt de trobada de tota la comarca”.
Ara a Barbany continuen incidint en la seva aposta diferencial per “un comerç i un consum conscients”, que vol dir “comprar menys i comprar bé, amb un producte millor, de més qualitat i durable”, com explica l’Amadeu, convençut que “quan la gent consumia menys, el petit comerç venia més”. Els Iaios són aquesta sensibilitat de comerç i consum feta jersei, en una aposta que no es desdiu d’estar pendent i d’apostar per les noves tecnologies, perquè és per internet, per exemple, com es venen bona part dels seus jerseis i samarretes.

Una història amb Granollers

La història de Barbany ha passat fases ben diferents, pròpies d’una trajectòria tan llarga. Si el 1895 Joan Barbany Masó la va iniciar a plaça la Porxada, el 1922 el seu fill Amadeu Barbany Pons va traslladar el negoci a un altre local de la mateixa plaça, Can Pintaire, on van perdre el nom comercial de Barbany. Ell mateix va recuperar-ne el nom el 1926, en traslladar-la al local actual del carrer Anselm Clavé. En la llavors nova botiga es venien articles de joieria, rellotgeria, merceria, novetats i objectes de regal, i fins i tot hi havia un petit apartat de perruqueria.
El 1935 van instal·lar el primer teler al soterrani de la botiga, per a la fabricació de gèneres de punt, i quinze anys després s’inaugurava al mateix establiment un espai més gran i ben condicionat per a la venda de peces de vestir, tant per a dona com per a home, i en especial de gènere de punt. D’això ja se’n van fer càrrec la tercera generació: els germans Joan i Eduard Barbany Pujol i les seves esposes, Lola Grau i Eulàlia Escursell. El 1962 van construir la fàbrica de gèneres de punt Barbany, i poc després s’ampliava de forma important tant l’espai de botiga com els productes que s’hi venien. “Llavors ens vam convertir en especialistes en gènere de punt i són els anys de més creixement en peces de vestir, quan s’anava a buscar marques bones i exclusives com Lacoste, de Badalona”, explica l’actual propietari. De l’impacte de l’establiment en aquells anys seixanta i setanta en donen fe les imatges dels sortejos fets entre la clientela per guanyar premis sonats com ara una moto Vespa o un popular Seat 600.
També van ser els germans Joan i Eduard Barbany qui l’any 1974 van obrir una segona botiga al mateix carrer d’Anselm Clavé, Mackey, que encara avui és una referència de la moda masculina jove i de caràcter informal.
Sempre volent-se vincular a la cultura i a la vida ciutadana, una de les cites més tradicionals de Barbany ha estat l’organització, des de l’any 1952, d’una festa dels Reis la tarda de Cap d’Any, davant de l’establiment, on els infants podien lliurar la carta a Ses Majestats. L’any 2021, amb la pandèmia de la COVID-19, va se la primera vegada que no es va poder fer en 69 anys.
Per celebrar els 120 anys de la primera botiga Barbany, l’any 2015 la façana del bloc on hi ha l’establiment va ser pintada de colors, en un projecte artístic del pintor Vicenç Viaplana.
L’expansió de les botigues Barbany va tenir un procés de creixement progressiu al llarg dels anys, que va culminar el 2008, amb la crisi econòmica que va afectar tants sectors, com el petit comerç. Va agafar els seus tres establiments en ple apogeu de personal, amb 38 persones de plantilla, excessius per a la demanda d’aquell moment. El personal que atén avui les tres botigues Barbany s’ha anat reduint a més de la meitat, entre els quals hi ha en Bernat i la Gemma Barbany i Arimany, la cinquena generació, que a poc a poc van prenent el timó del futur.
La falta de continuïtat és un dels problemes greus del comerç actual. “Tantes botigues tanquen perquè no hi ha fills que les continuïn i el més fàcil i rendible és llogar el local a grans grups”, admet l’Amadeu. Amb tot, l’aposta de Barbany continua fermament decidida a aixecar la persiana cada matí, per seguir estant disponibles rere el taulell.

Imatge de la concessió d’un Seat 600 a una clienta de Barbany, premiada als anys seixanta.

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 12€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara