Les pintures del cubista Palau Ferré a la capella de Can Coll
L’Ajuntament de Lliçà de Vall restaura el conjunt pictòric de Maties Palau Ferré de Can Coll coincidint amb la commemoració del centenari del naixement de l’artista
Francesc Marco-Palau
(text)
, Arxiu Marco-Palau (fotografies)
Aquest 2021 es commemora oficialment el centenari del naixement del pintor cubista Maties Palau Ferré (Montblanc, 1921-2000), conegut com “el pintor que cremava els seus quadres”. Es tracta d’un dels artistes més singulars de l’art català del segle xx. Nascut a Montblanc i format a Barcelona i París, Palau Ferré és un artista sempre figuratiu, d’influència picassiana, i les seves obres tenen un ús expressionista dels colors: vermells intensos, grocs, verds i blaus.
Palau Ferré és el creador d’imaginaris paisatgistes on la primavera sempre hi és eterna, de figures femenines d’ulls ametllats plens d’esperança i de natures estàtiques amb fruits saborosos com raïms, síndries, peres, pomes o bé perfumats elements florals. També va endinsar-se en la ceràmica i l’escultura. Un dels conjunts pictòrics més especials de l’artista es troba al cor del Vallès Oriental: a la capella de Can Coll de Lliçà de Vall.
El conjunt pictòric de Can Coll
Entre el 1962 i 1963, quan Maties Palau Ferré havia acabat de tornar dels seus anys a París i començava a rebre encàrrecs destacats arreu de Catalunya. És aleshores quan va rebre una petició de la família Sancho Vilardell, emprenedors i col·leccionistes d’art de Barcelona, que poc abans havien adquirit una històrica finca a Lliçà de Vall, on van estiuejar des d’aquell moment.
El matrimoni Sancho Vilardell estaven renovant la casa fortificada de Can Coll i, en aquell procés, van voler recuperar la capella adjacent de la casa. Per a posar-la al dia, van pensar amb l’arquitecte Jordi Bonet i Armengol, amb l’escultor Josep Maria Subirachs i amb el pintor Maties Palau Ferré.
Així, van demanar a Palau Ferré que ideés la decoració interior de la capella, amb unes grans pintures perimetrals que es basessin amb els goigs conservats de sant Vicenç i santa Clara. El resultat és espectacular: de dreta a esquerra, l’artista va anar resseguint al llarg de 23 metres quadrats de pintura a l’oli, tota la vida dels sants, a partir d’escenes construïdes, és clar, amb el seu propi estil: des de l’etapa d’infantesa fins a l’arribada dels seus cossos a Lliçà, via marítima, i els aplecs que s’organitzarien en honor seu.
Als quadres s’hi troben elements de la cultura mediterrània, composicions florals, sardanes, i també detalls ben definidors: la barca que trasllada els sants va rebre el nom de la família promotora, i a l’escena festiva amb músics i dansaires, s’hi veuen les dues llisses que conformen l’escut de Lliçà de Vall. El color, a més, té un protagonisme destacat en tot el conjunt pictòric.
La restauració: atractiu turístic i patrimonial
En el marc del centenari de l’artista, l’Ajuntament de Lliçà de Vall ha promogut la restauració de les obres, que s’han presentat públicament l’1 de maig passat, dins de les activitats del “Maig cultural” que s’organitzen al municipi.
Aquesta ha estat una intervenció important, en la qual s’han restaurat alguns desperfectes provocats pel pas del temps, i s’ha renovat tot el sistema de suport per tal d’evitar que, en un futur, la humitat pugui afectar les pintures.
Amb la restauració de les pintures i la commemoració de l’Any Palau Ferré, des del consistori de Lliçà de Vall aposta per convertir el conjunt pictòric de Can Coll en un element patrimonial i turístic de referència i que connecti el municipi amb l’art contemporani català i els valors que defensava l’artista al llarg de la seva trajectòria: la pau, la llibertat, la solidaritat i la defensa dels Drets Humans.