31 FAM, el nou camí de la música urbana
La banda sabadellenca lidera un estil propi en català que beu del trap, el dancehall i el drum and bass
Pol Purgimon
(text)
Lil Didi, l’àlies de Dídac Serra, s’escapa de l’estudi per parlar amb Vallesos. Els seus col·legues de banda feinegen mentre ell atén l’entrevista. És un dels sis membres del grup de Sabadell 31 FAM, juntament amb Kid Pi, Joey C, Bandam, Koalekay i AAA. Se sincera, amb un somriure a la cara, i diu que sempre és el que pringa quan s’ha de parlar amb els mitjans. Fa setmanes que estan promocionant el seu nou disc, BONA FE (Delirics, 2023): el quart que publiquen després de sis anys de carrera musical. Amb aquest temps, no han tingut pràcticament un moment per aturar-se. “L’any passat va ser quan vam estar més apagats pel que fa a treure cançons. Vam llançar dos singles, perquè ens vam estar tot el 2022 de gira”, recorda Didi.
La constància i l’atreviment –de ser dels primers a fer música urbana en català– els ha fet convertir en un dels grups emblema de l’escena. “Ara hi ha grups que sonen com nosaltres. Quan sortíem, va néixer un panorama d’urbana molt potent, amb la Flashy Ice Cream i la Santa Salut.” Per cert, tots de Sabadell. “Jo crec que vam marcar molta gent de Catalunya. Vam dir, d’acord, no només podem tirar cap al que era típic; hem de fer una música diferent, amb influències d’Amèrica. Venim d’aquestes arrels: del trap, del dancehall, del drum and bass. A part de la P.A.W.N. Gang i poc més, no hi havia ningú que fes urbana en català.”
Una família i un carrer
La 31 FAM va néixer el 2017 una mica després d’haver fet aquesta reflexió, una mica d’imprevist, a les golfes de casa en Joey C, al número 31 d’un carrer de Sabadell. Abans de res, els sis membres de la banda ja eren amics. Alguns es coneixien de l’escola, promoció del 2000, i tenien vides sovint vinculades a la música. El centre d’operacions del número 31 és on quedava la “família” d’amics: paraula que després escurçarien –“FAM”– per posar nom al grup. “Venim de provar i sorprendre’ns a nosaltres mateixos. D’anar a les golfes del nostre col·lega i provar de fer una cosa que la gent no feia en aquell moment. Allà vam coincidir tots els que cantem ara al grup. El Bandam anava a l’estudi; ell gravava les seves coses per separat. El Kid Pi anava a l’estudi i feia el mateix. I jo també anava allà a provar les meves coses per separat. Vam arribar a la conclusió que podíem fer un grup de puta mare amb dos productors i quatre cantants”, diu Lil Didi.
Aleshores, els seus referents musicals eren generalment de la música urbana dels Estats Units. També en tenien alguns del panorama espanyol. “A Sabadell no teníem referents. Sí que hi havia grups de hip hop súper underground. Compartíem estudi amb ells, de vegades, com amb Flashy [Ice Cream], però no ens hi sentíem identificats. Sempre hem anat a la nostra. Som bastant secta”, riu. 31 FAM, en canvi, sí que ha servit de mirall per d’altres grups de música urbana en català. “Segurament, si no haguéssim sortit nosaltres, la Flashy o la [Santa] Salut, ara no existirien altres artistes d’urbana a Catalunya, com Mushkaa, Figa Flawas o The Tyets. En aquest aspecte vam obrir una mica el camí.”
Les xarxes, el mitjà
L’èxit de 31 FAM no s’entendria, això sí, sense les xarxes socials. Els sabadellencs, primer, es van fer populars gràcies a un vídeo viral de Musica.ly. Una aplicació, anterior a l’esclat de TikTok, que engrescava els adolescents a gravar-se fent playback. “Hi havia gent que es gravaven a ells mateixos amb la cançó Sincero de fons, una de les primeres que vam fer. Ara em sembla una basura de cançó… Però vam veure com creixien els números i ens va costar molt d’assimilar-ho.” A ‘Sincero’, s’hi van sumar altres èxits, com ‘Valentina’, primer, i després ‘Nens del barri’, que va posar de moda la canterella: I la nena catalana em va deixar tot moix tirat i ara digue'm què faig sense tu… “Gràcies a TikTok, fins i tot, vam arribar a Madrid.”
El grup va aconseguir apel·lar els adolescents catalans i van agrupar al seu voltant una “comunitat molt fidel”, segons explica Lil Didi. La seva fórmula musical ha tingut èxit per la transparència del grup i lletres molt sinceres sobre temes sentimentals. A tall d’exemple: “Feia temps que volia fer una cançó per al dia que em mori i vaig fer ‘Funeral’, que surt al nou disc. És sobre el dia del meu enterrament i el del Bandam. Ens agradaria que no fos un dia trist i que hi hagués la gent que ens estima bevent a mort fins que els fes mal la panxa.”
I per la mateixa regla, com voldríeu que la gent se’n recordés de la 31 FAM? “Ho hem parlat bastant. No tothom ens escoltarà de per vida però, quan morim, ens agradaria que tota una generació hagi quedat marcada per la nostra música.”