Júlia Ojeda
De la militància política a la militància acadèmica
Aina Relats (text i fotografies)
A Sant Celoni hi té família, arrels i molts records encapsulats: l’escola, la biblioteca i el pavelló són escenaris crucials de la seva infantesa i adolescència. “Sobretot el pavelló, per les hores que hi havia arribat a passar”, admet reivindicant que “Catalunya és un país de bàsquet, i de bàsquet femení”. Conscient que són les experiències les que ens arrelen als llocs, considera que jugar a l’equip celoní dels quatre als setze anys la va vincular al poble i a la comarca, havent participat al Programa de Detecció i Perfeccionament que la feia anar a entrenar a Vilanova del Vallès cada dimarts. També la cultura popular –ballar a l’esbart i fer ball de gitanes– la va connectar amb Sant Celoni i amb la seva catalanitat. De família vinguda d’Andalusia i Castilla, agraeix l’arrelament a la terra a les dones de casa, la mare i l’àvia, catequista coneguda a la vila.
Polititzada arran de les protestes universitàries contra el Pla Bolonya i el Moviment del 15-M, Ojeda es va inserir al corrent de l’esquerra independentista a través de la militància a Arran. Va ser llavors quan va prendre consciència “de la colonització lingüístico-cultural a la qual estan sotmesos els Països Catalans” i quan va reconèixer “dinàmiques d’autoodi i autosabotatge nacional”. Assenyala que sense el procés independentista no s’hagués evidenciat un conflicte històric “que mai s’havia explicat prou” i constata que “la repressió de l’1 d’octubre de 2017 i la tardor del 2019 va provocar una presa de consciència i autoconsciència col·lectiva de la colonització”. Sosté que del moment de postderrota en què ens trobem –“perquè sí, ho vam intentar i ens van derrotar”, diu– n’ha de sorgir un rearmament ideològic, després d’aquests anys de pandèmia catàrtics. Perquè “el conflicte persisteix i encara hi ha persones represaliades per la causa independentista”, recorda.
Recerca amb visió de país
Amb cert optimisme, malgrat tot, s’entossudeix a entendre què va passar i a fer-ho mirant endavant. És conscient que cal fer una feinada, començant per “deixar de creure i fantasiejar que som un país normal”, fins a “forjar un marc capaç de frenar i combatre la deriva homogeneïtzadora de l’espanyolisme i la globalització”. Havent deixat la militància política, la jove celonina disposa ara la seva energia intel·lectual en fer feina molt necessària en l’àmbit de la cultura i de la llengua. Vol fer carrera acadèmica tot i que afirma que “la universitat és una trinxera, i el departament de literatura és una autèntica trinxera”. Amb un peu dins la universitat i sense previsió ni voluntat de retirar-lo, Júlia Ojeda ha substituït la militància política per l’acadèmica.
La seva feina implica precarietat en cada sintagma nominal que se li afegeix: dona, investigadora, i en el camp de la literatura i la cultura catalanes. És una precarietat sabuda i assumida que requereix vocació. Declara que és “l’única contribució possible” per continuar estudiant la literatura i la cultura d’una llengua viva i que “cal fer recerca amb visió de país” perquè sobrevisqui la cosmovisió dels catalans. Amb aquest objectiu i vinculant la literatura amb la realitat social, cultural i econòmica que la possibilita, la investigadora de Sant Celoni centra la seva tesi doctoral en entendre la darrera dècada del país a través del discurs literari. A través de l’obra de Marta Rojals, Julià de Jodar i una vintena d’autors i autores més, Júlia Ojeda investiga els relats d’uns anys marcats pel procés i la crisi econòmica. Inquieta i amb la fortalesa que desprèn el seu discurs, lluny del victimisme i el plor, sembla voler fer despertar tot un país que fa massa temps que dorm i té el cap a altres bandes.
Júlia Ojeda, davant de la biblioteca de Sant Celoni.
Matriotes, per un feminisme nacionalista. Aferrant-se a un feminisme contextualitzat i arrelat, que s’alça alhora contra les opressions de gènere, culturals, lingüístiques i nacionals, Júlia Ojeda aposta per resignificar el concepte matriota, en una proposta que comparteix amb les periodistes Marta Roqueta i Anna Punsoda. Constatant la masculinització del discurs nacionalista català, preveuen seguir treballant en la intersecció gènere-nació, recuperant i adaptant discursos de les referents nostrades que ja van pensar-hi dècades enrere. “Davant la incapacitat de viure al marge del sistema patriarcal i del sistema d’Estat-nació, la catalanitat ha de ser un paraigua que reculli la diversitat d’identitats i els múltiples eixos d’opressió que travessen la societat catalana actual”, proposa Ojeda.