Històries a tot tren
La primera línia ferroviària de Barcelona a Granollers, inaugurada el juliol de 1854, o la commemoració enguany del centenari del tren del Vallès dels Ferrocarrils Catalans, marquen el començament d’una llarga història del ferrocarril a les nostres terres, que arriba fins avui i es projecta cap al futur
El tren al Vallès, un fum d’històries i de reptes de futur
El tren Barcelona-Sant Cugat de FGC celebra el centenari seguint la petja del primer ferrocarril vallesà, arribat a Granollers fa 163 anys
Un somni de progrés
L’èlit industral i financera catalana de finals del segle xix es va enlluernar amb el creixement i la modernització del país amb estructures com el ferrocarril
Bernat Borràs
“Les comunicacions transversals entre els vallesos Són La gran assignatura pendent”
Quan fins i tot el tren passava a poc a poc
Pels volts de 1957, un cop a la setmana, l’Antònia de ca l’Antic de la Llagosta s’apropava a la via per rebre el regal que li havia de tirar la seva tia
Montcada i Reixac, un poble esquarterat per les vies, que n’exigeix el soterrament
El municipi, amb quatre línies i sis estacions, acumula l’escandalosa xifra de 170 víctimes atropellades pel tren
Evocació dels trens de vapor a Montcada
Qui no recorda el rítmic sotragueig que acompanyava el viatger pel fet que els trams de carril no estaven soldats?
Un segle de tren a Sant Cugat
El ferrocarril va portar els estiuejants i la població del 1917 es va doblar només en deu anys i es va situar en 5.190 habitants
Bojos pel tren
Oriol Murtra, Jaume Boira, Xavier Vila, Josep Calvera i Xavier Giménez són alguns dels vallesans que han fet de la seva passió ferroviària una afició gairebé sense límits
El Calderí, un projecte descarrilat
Banyistes, llambordes i autobusos testimonien la vida del tren que va unir Mollet i Caldes durant cinquanta anys
Un dèficit inconcebible de trens tranversals al Vallès
La xarxa ferroviària s’ha fet en clau extra-vallesana i actualment hauria de convertir-se en el tram central metropolità
Santa Perpètua, punt clau del Corredor Mediterrani
El tren, un dels motors del municipi, és una antiga i innovadora oportunitat estratègica per al conjunt del Vallès
Del Vapor Arañó a l'Alstom, passant per La Florida
El ferrocarril va fer créixer Santa Perpètua de Mogoda fora del nucli medieval i la ciutat acull avui la principal empresa de fabricació de trens
Passatgers atrapats al tren per la gran nevada del 1962
Les estacions de Cerdanyola-Ripollet i de les Franqueses són de les moltes que van haver d’acollir viatgers dels combois retinguts
El comboi dels 105
La nit de la riuada del 1962 la intuïció del maquinista dels FFCC va salvar la vida de tots els passatgers que anaven en l’últim tren de Barcelona a Terrassa
El tren fantasma que va ser mortal a les Franqueses
L’accident, amb 23 morts, va tenir lloc el 6 de desembre de 1979, prop de les 10 del matí, a la línia Barcelona-Puigcerdà
El ferrocarril, un món de passions
Al Vallès hi ha una desena de clubs d’aficionats als trenets tripulats en petits circuits o que corren en maquetes
Via Oberta: amor i trens
El club Via Oberta, amb seu a Cal Gavatx de les franqueses, porta vint anys obert a tothom qui es vol acostar al món dels trens, amb un circuit ferroviari i un petit museu a l’estació
El recader del tren
L’antic missatger que feia encàrrecs amunt i avall anava en ferrocarril i és un de tants vells oficis desapareguts
El baixador de Montornès que no va ser...
Des de 1960, el municipi ha anat reiterant peticions per tenir una parada en la línia de Portbou, prop del polígon Riera-Marsà