Cap a Palaudàries: Un oasi rural enmig d’urbanitzacions

Tota una sorpresa d'itinerari, per Lliçà d’Amunt que us farà descobrir raconades boscoses i planells conreats en un Vallès on la forta implantació urbanística no permetia sospitar l'existència d'un mosaic paisatgístic tan valuós.

Editorial Alpina (text i fotografies)

Situats a la plaça de l'església parroquial de Lliçà d’Amunt (145m), sortim a ponent per un vial asfaltat. En una bifurcació immediata deixem el ramal que baixa a una fàbrica i seguim de pla, per la dreta (Carrer d'en Bosc), tot passant al cap de cop pel veïnat anomenat Carrer d'en Bosc, que s'estira al llarg de la carretera. Cap al final del barri, deixem un carrer a la dreta, per on s'allunya el PR C-32. El nostre carrer es converteix en una pista, que deixa les cases enrere i baixa a un bonic fondal, entre plàtans i pollancres. Després d'un breu passeig, s'arriba a una bifurcació important, al costat d'un pontet sobre aquesta riereta de Merdanç (10 min–142m). Aquí es desdobla el PR C-34, però nosaltres el seguim cap a la dreta, per una pistota que avança de bracet del torrent, per la frontera del bosc i els camps. Així que s'acaba el camp, el camí creua el rierol i s'enfila per una llomada erma, en direcció a un xalet solitari. La pista, ja més fressada, deixa enrere la casa i, tot regalant vistes als Cingles de Bertí i al Montseny, puja fins a dalt la serra, on desemboca en la urbanització de Ca l'Artigues (25 min–209 m). Es passa del silenci rural al brogit urbà. Seguim el carrer a la dreta (Carrer de l'Empordà), de pla, pel llom de la serra, tot vorejant aquesta enorme urbanització. A la dreta s'enfonsa la vall del torrent de Merdanç, que encara preserva l'ambient rural. Sis o set minuts més endavant, hem d’anar en compte perquè en una cruïlla cal trencar a la dreta, per un carreró (Carrer de la Costera) que es continua amb una pista que segueix carenejant pel límit de la urbanització. Amb els xalets a una mà i el Vallès a l'altra, acabem de vorejar aquest rusc humà, i per un corriol entre feixes, encantador, sortim a la carretera d'accés (45 min–235 m). La seguim a la dreta (N), amb noves vistes a ponent, on destaca la muntanya del Farell. Camps i bosc enllà, es voreja un petit nucli de xalets i en deixar-los enrere, abandonem la carretera (55 min – 250 m) i trenquem a l'esquerra per una pistota que voreja una finca i s'endinsa en la pau del bosc. Es davalla per una carena i quasi al capdavall es trenca a la dreta, de pla, per un caminot que creua la clotada del torrent de Can Pa-i-aigua i s'enlaira per l'alzinar del vessant oposat. Un cop dalt la carena, desemboquen en una pista ampla, davant d'un xalet (1h 13min–235 m). La seguim a la dreta, carena amunt, entre finques i bosc.

Quan se'ns uneix una pista per l'esquerra (1h 20min – 255 m), girem cua i prenem aquest nou vial. Ens acabem d'incorporar al GR 97. Davallem pel llom d'una nova carena, amb camps i bosc a cada mà, i amb la lluentor del mar de Barcelona en l'horitzó. Descens llarg però agradable, per una boscúria que no s'acaba, sempre a cavall de la carena. Al capdavall, se surt del bosc i es descobreix l'església de Sant Esteve de Palaudàries (1h 50min–155 m), enmig de camps ben menats. A recer d'aquesta antiga església parroquial hi ha el mas de Palaudàries, d'origen gòtic. Palaudàries és un oasi de verdor, voltat d'urbanitzacions prou decantades com per no trencar l'encís de l'indret. La pista passa a frec del mas i surt de pla, entre camps, que ocupen l'ample fons de la vall. Quan s'entra al bosc, diem adéu al GR 97, que es desvia per un camí a la dreta, voregem un vell camp de futbol i arribem a una esplanada on cal fer atenció al joc de pistes que hi trobarem. La nostra pista gira en rodó, a l'esquerra, travessa el torrent i remunta la clotada com si reculés. Tot seguit, però, comença a enlairar-se pel bosc d'aquest nou vessant. Llarga ascensió en cerca de la carena de la serra.
En assolir el llom de la serra es desemboca en una pista insòlitament ampla, una pista de connexió entre urbanitzacions (2h 20min – 207 m). Apartada a la dreta, uns 150 m, es veu l'ermita de Sant Valerià. Travessem a pista i prenem un corriol que baixa pel vessant oposat, per una obaga selvàtica i fosca. Més avall, es dirigeix a un sot veí i entronca amb un camí més ample, per on baixem al fons de la vall, a l'entrada de la urbanització de Ca l'Estaper (2h 33min – 145 m). Seguim el carrer a la dreta i, tot seguit, sortim a un de principal. Anem a l'esquerra, travessem el torrent de Merdanç, que ja coneixem, i en la cruïlla immediata triem el carrer dels Cargols. Aquest carrer ens durà a fer una marrada, potser innecessària, pel perímetre de la urbanització de Ca l'Estaper, i finalment ens farà pujar fins al llom de la serra. Després d'un llarg i descoratjador trajecte urbà, i a més de pujada, es desemboca en una carretera procedent de Lliçà. Som novament enmig d'un paisatge que ja enyoràvem, de camps i bosc, amb vistes al Montseny (2h 55min – 203 m). Seguim la carretera a la dreta, només seixanta metres, i trenquem avall, a l'esquerra, per una pista que avança pel marge d'un bosc, encarada a un mosaic rural de gran bellesa. Compte, però, perquè 150 m més avall cal desviar-se per una pista secundària que penetra en el bosc, voreja una llengua de camps i baixa fins a Can Bosc (3h 5min–157 m), casa emplaçada en el fons de la valleta del Merdanç. Deixem la casa enrere, i per la bonica pista d'accés, orlada de plàtans, baixem a creuar la clotada del Merdanç i entronquem amb el camí de l'anada. El retorn fins a Lliçà ja és conegut (3h 15 min).
Cap a Palaudàries: Un oasi rural enmig d’urbanitzacions

Sant Esteve de Palaudàries.

El mas de Palaudàries. Tot plegat com un oasi paisatgístic de gran valor.

Lliçà d'Amunt. PR C-34:

Durada: 3h 15min
Desnivell: 310 m.
Senyalització: Pintures amb una doble ratlla blanca i gorga (PR). A més, pals de fusta i banderoles metàl·liques.
Dificultat: Baixa. Llargària moderada (14,3 km) i desnivell breus

Telefons d’interès:
Ajuntament de Lliçà d’Amunt. ) 93 841 52 25.

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 12€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara