Pruna: el món sobre rodes
La història de l’automòbil al Vallès està estretament lligada a Automòbils Pruna, una firma amb més de 70 anys de trajectòria a Granollers
Ramon Vilageliu
(text)
Ens pot resultar difícil d’imaginar, a hores d’ara, un Vallès sense cotxes amunt i avall. Realment, però, la memòria de les carreteres plenes d’automòbils amunt i avall comença fa relativament poc. I la presència de cotxes de diferent mida, potència i color a pràcticament tots els garatges i carrers dels nostres pobles i ciutats és ben recent, de fa poc més de mig segle.
Fa setanta-tres anys, doncs, que Amadeu Pruna Mas va fundar a Granollers un petit establiment que allarga la seva transcendència fins ara, sense les interrupcions ni els sotracs que havien de suportar els automòbils de mitjans del segle passat. Justament els sotracts i l’adherència a les carretes d’aquells cotxes va fer pensar l’Amadeu Pruna que calia obrir un establiments de pneumàtics i, així, a l’any 1941 obria les portes a Granollers el Bazar del Neumático, a la cèntrica Plaça de la Corona. Josep Pruna Arquer, pare dels actuals propietaris d’Automòbils Pruna, Josep i Amadeu Pruna, explica com “es treballava de dia i de nit, no hi havia un horari estricte”, de tanta feina que hi havia. I és que l’arribada del cotxe a les vides dels vallesans i vallesanes de l’època va ser gradual però constant. Tanta fal·lera hi havia per tenir cotxe que fins i tot “els diumenges s ‘ensenyava a conduir a aquells clients que compraven un cotxe sense saber-ne”. Perquè el cotxe havia passat de ser la màquina esportiva de principis del segle xx, a convertir-se en sinònim de benestar i eina indispensable pel ritme de vida que tot just s’iniciava en aquells anys i que, sense pausa, arriba fns als nostres dies.
Símbol de modernitat
Tanta era la feina que generava aquell nou aparell, tanta era la necessitat de mantenir en bon estat el que ja era present a la majoria de les cases que, com diu Josep Pruna Arquer, “quan el taller era ple, s‘arribava a reparar al carrer”. Tot plegat: el que havia començat com un modest establiment, al cap de poc temps, a l’any 1947 ja era una agència oficial Renault, denominada Amadeo Pruna Mas. Ben aviat, “Pruna va ser un dels primers concessionaris Renault de l’Estat. Al principi era un agent del concessionari de Barcelona, però molt aviat va esdevenir concessionari”, explica.
La idea de progrés s’havia associat als automòbils i des dels inicis de la dècada dels cinquanta “era l‘alegria més gran que podia tenir una persona” –explica Josep Pruna– “perquè era un bé escàs i nou, símbol de al modernitat”. Un símbol que va portar l’aleshores Garatge Pruna a ser un concessionari oficial de Fasa-Renault, a l’any 1966. Fasa era la denominació de Fabricación de Automóviles Sociedad Anónima, una empresa que l’any 1951 havia arribat a un acord de producció d’automòbils Renault a la fàbrica que havien construït a Valladolid.
El creixement constant de la demanda i, com diu Josep Pruna “l’esperit de servei”, va fer que s’inauguressin unes noves instal·lacions al peu de la carretera C-17 i des de l’any 1980, la denominació de l’empresa és Automòbils Pruna. Una empresa que, hores d’ara, amb molt kilòmetres recorreguts, continua sent familiar i amb una intensa vinculació al Vallès.
A la imatge de l’esquerra, el primer establiment de Pruna a Granollers, a l’any 1941: el Bazar del Neumático situada a cèntrica Plaça de la Corona. Foto: Automòbils Pruna
Una imatge del servei oficial Renault del carrer Alforns IV. Foto: Automòbils Pruna
Una imatge de la inauguració de les actuals instal·lacions, a principis dels anys setanta.
A l’aparador, un Renault 8, últim model a l’any 1967. Foto: Automòbils Pruna