Can Capablanca, sobrevivint d’èxit
Els diferents promotors dels casals vallesans ho diuen amb paraules diferents, però es podria resumir amb què “Can Capablanca juga a una altra divisió”. El casal sabadellenc és un dels més veterans entre els nous casals populars. Amb més d’un centenar de socis, el casal ubicat al barri de Gràcia és un dels més grans de la comarca, des que fa dos anys es va ampliar amb la nau adjacent anomenada La Quartera. Es tracta d’una sala polivalent per a unes 200 persones, complementada amb altres espais de reunions als nivells més elevats.
Cada setmana, unes 400 o 500 persones passen pel local del carrer del comte Jofre. El nombre i la rellevància dels col·lectius vinculats és notable, i per tant l’impacte social encara ho és més. Fins i tot hi funciona una ràdio en línia, Ràdio Trama, impulsada pel Moviment Popular de Sabadell, que emet dos programes de forma regular.
La història del casal independentista sabadellenc comença l’any 2000 al carrer de les Paus del centre de la ciutat: “Al principi només era un local impulsat per un moviment molt estudiantil que posava en dubte l’oasi català en un moment en què l’independentisme era minoritari”, explica Xavier Pellicer, membre de la gestora del col·lectiu sabadellenc. Als orígens de tot plegat cal veure-hi elements locals molt determinats: “El moviment ja neix com a crítica al Sabadell de l’alcalde Antoni Farrés, sobretot perquè es van anar desmobilitzant els moviments del postfranquisme. La posterior era Manuel Bustos, més allunyada de l’ideari de Can Capablanca, “ajuda a cristal·litzar el casal” però “sempre hem procurat anar més enllà, plantejant propostes avançades, no només a la contra”. L’anticapitalisme, la defensa del territori, la creació d’una xarxa potent dels moviments de base, i crear un teixit veïnal, són les fites del casal, que també es defineix pel que rebutja: “Som antiracistes, antihomòfobs, antisexistes,...”.
Can Capablanca abriga entitats com la Comissió de Festes Populars, dues cooperatives de consum col·laboratiu (el Teixit de la Terra i Treu Banya), els col·lectius dels Moviments Populars de Sabadell, la Plataforma pels Afectats per la Hipoteca (PAH), la Coordinadora d’Associacions per la Llengua (CAL), el Club de Bitlles, i les dues formacions polítiques que tenen el seu local al mateix espai: la Crida per Sabadell i la Candidatura d’Unitat Popular (CUP), que es van presentar juntes a les municipals del 2015 i són la segona força del pacte que governa a l’Ajuntament. Respecte aquest paper polític, Pellicer considera que els resultats electorals i la representació consistorial “són conjunturals”. Can Capablanca “transforma la societat des del carrer, i anar fent xarxa: l’èxit electoral només és la conseqüència, però Can Capablanca no treballa per guanyar unes eleccions”. Si fos així correria el risc que es desactivi el casal popular: “No pot passar que les institucions desmereixin el carrer”, com va succeir als anys 80: “Hem fet de gra al cul i hem estat una escletxa de resistència”.
Una de les peces fonamentals de l’activitat constant a Can Capablanca és, sens dubte, el bar-restaurant al voltant del que passa tot plegat. La cooperativa Flama Roja és la responsable de dinamitzar aquest espai. Però l’“èxit” de Can Capablanca és la filosofia de treball, que és un fi en ell mateix, no “un instrument”. Can Capablanca ofereix “un espai obert i algunes eines. El motor són les entitats”. Al Capablanca s’hi fan tallers de teatre, de dansa, cicles de xerrades de tota mena, una lliga de botifarra regular,... i per Nadal el tradicional Quinto, que pren relleu al de L’Industrial.
El finançament del casal és a base de les aportacions dels socis i dels col·lectius: “Les associacions paguen diferent segons el volum d’activitat, o bé si es tracta d’entitats d’ajut social”. Pràcticament no hi ha hagut mecenes, i per finançar el projecte el casal sosté un crèdit amb una banca ètica que finança projectes socials.
El moviment a Can Capablanca es troba al límit del que és una gestió voluntària, i requeriria una dedicació remunerada. De moment, però, no es pot permetre pagar cap tècnic. Això porta al principal “maldecap” per a la gestora: “Hem d’insistir en què la gent es corresponsabilitzi, perquè sembla que un casal d’aquesta envergadura vagi sol. No neguem que hi ha desgast i cal regeneració. Can Capablanca és i serà un projecte col·lectiu”. El referent sabadellenc no vol morir d’èxit, sinó sobreviure en la bona marxa.
Una recepta per no créixer desmesuradament és no ser els únics: “Ja no som el rovell de l’ou. Ara hi ha d’altres espais, i volem més capablanques fent el paper de proposta social de transformació. A Sabadell n’hi hauria d’haver a cada barri”.
Una imatge de Can Capablanca del barri de Gràcia de Sabadell.