El ferrocarril, un món de passions

Al Vallès hi ha una desena de clubs d’aficionats als trenets tripulats en petits circuits o que corren en maquetes

Cesc Prat Fernàndez (text i fotografies)

El món del ferrocarril és farcit de moltes curiositats històriques, tècniques, geogràfiques i socials. Al seu voltant hi ha persones que s’han convertit autèntics apassionats dels trens, que en coneixen totes les característiques tècniques i els detalls més precisos. Alguns des de sempre s’han unit per compartir l’afició i han creat associacions que, alhora, han muntat la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril (FCAF), la mare que les aglutina totes. Al Vallès tenim una desena d’aquestes associacions i clubs, ben actives.
Hi ha dues tipologies diferents d’entitats. Les unes treballen amb trenets en què hi poden pujar les persones –anomenat modelisme tripulat–, mentre que les altres fan circular trens sobre maquetes, és a dir, fan modelisme ferroviari. En tots dos casos es tracta de combois de mida reduïda.
D’associacions que tenen trenets on pujar-hi, al Vallès hi ha el Club Ferroviari de Terrassa –que té 340 m de via al parc de Vallparadís des del 1995, amb dues amplades de via (5 polzades i 7 polzades i 1/4 )– i també l’Associació Cultural Amics del Ferrocarril a Palau-solità i Plegamans. Mentre que, pel que fa als aficionats a les maquetes, hi ha els Amics del Ferrocarril de Sant Cugat –que agrupa aficionats al modelisme ferroviari i tot allò relacionat amb els trens–, l’Associació Modelista Ferroviària del Baix Montseny a Santa Maria de Palautordera, l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Montcada i Reixac (AAFMIR) i també n’hi ha a Cerdanyola. Un cas a part és el Centre d’Estudis Ferroviaris Via Oberta de les Franqueses del Vallès, que tenen un circuit a l’aire lliure i també maquetes.

El trenet del parc de Catalunya de Sabadell: un dels circuits més llargs d’Europa
Al parc de Catalunya de Sabadell, al costat de la masia de Can Rull, hi ha un circuit de 3.068 m de llargada per on circulen trens reals però a escala reduïda. El trajecte dura 23 minuts i reprodueix una autèntica línia de muntanya, amb tots els ingredients necessaris per gaudir d'un viatge amè: un desnivell de 9,5 m entre el viaducte –punt més baix del circuit– i l’anomenat Bucle de Sibèria –punt més alt–, amb corbes d’un mínim de 20 metres de radi en línia i una rampa màxima de 14 mil·lèsimes, un viaducte en corba de 42 m de longitud i 5 m d’alçada, a més de 6 túnels amb una longitud total de 106 metres, el més llarg de 29 metres i en corba. El circuit està dividit en tres cantons controlats per quatre semàfors gestionats des d’un Control de Trànsit Centralitzat (CTC) situat a l’estació, la qual cosa permet la circulació simultània i amb total seguretat de fins a sis grups de trens. Les instal·lacions inclouen una carbonera, un taller, un dipòsit, una estació i dos baixadors. Avui hi circulen quatre combois: dues locomotores dièsel, una amb tracció de vapor i una altra d’elèctrica, per dues amplades de via (de 10 i de 7 polzades i ¼). Es tracta d’un dels circuits més llargs i atractius d'Europa.
Aquest circuit ferroviari es va posar en marxa el 6 de juliol de 1997, cinc mesos més tard que s’inaugurés aquest parc emblemàtic i pulmó verd sabadellenc àmpliament reivindicat pels ciutadans. El trenet és un dels atractius del parc i ho demostra el fet que cada any hi passen més de 25.000 persones, amb puntes en diumenge de més de 800 viatgers. L’any passat van passar pel circuit, en servei de trens d’escoles, 2.400 nens.
El circuit és municipal, però de la gestió se’n fa càrrec el Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFES), una entitat associada a la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril (FCAF) i que integren uns quants veritables apassionats del ferrocarril. Consideren que fan una missió pedagògica al voltant del funcionament d’una màquina de vapor a escala real i de la gestió d’una línia ferroviària. Al setembre, per la Festa Major de la ciutat, organitzen cada any la Diada del Ferrocarril.

Vallès Fer, on els socis fan circular els seus trens en maquetes
Part de l’antiga estació de Sabadell Centre –a la Gran Via– l’ocupa avui Vallès Fer, una associació creada el 1972, pertanyent a la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril (FCAF) i formada actualment per més d’un centenar de socis. Té per objectiu posar a disposició dels socis unes grans maquetes a diferents escales, amb tota classe de detalls, que permeten fer-hi córrer trens reals però en miniatura. Els membres de l’entitat hi poden anar alguns vespres entre setmana o el diu­menge al matí i hi porten els seus propis trens.
Per la Festa Major de la ciutat organitzen actes cada any, com també ho fan cada mes, quan proposen activitats concretes, com fer córrer durant una jornada trens de característiques concretes (trens de vapor, de la Renfe, d’alta velocitat...).
El ferrocarril,  un món de passions

El trenet del parc de Catalunya de Sabadell és un dels atractius d’aquest emblemàtic parc pel qual cada any hi passen més de 25.000 persones.

Imatge dels trenets, amb tot de gent que els fa servir per passejar pel parc de Catalunya de Sabadell.

Imatge dels trenets, amb tot de gent que els fa servir per passejar pel parc de Catalunya de Sabadell.

Els trens en miniatura corrent pels complexos circuits elaborats pels socis de Vallès Fer.

Associacions vallesanes d’aficionats als trens

- Associació d’Amics del Ferrocarril de Cerdanyola del Vallès
- Centre d’Estudis Ferroviaris Via Oberta (les Franqueses del Vallès)
- Associació d’Amics del Ferrocarril de Montcada i Reixac (AAFMIR)
- Tren de Palau. Associació Cultural Amics del Ferrocarril (Palau-solità i Plegamans)
- Amics del Ferrocarril de Sant Cugat
- Associació Modelista Ferroviària del Baix Montseny (Santa Maria de Palautordera)
- Associació d’Amics del Ferrocarril. Valles-Fer (Sabadell)
- Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFES)
- Club Ferroviari de Terrassa

Aficionats al tren real, de postal, arqueologia...

A banda dels clubs de trenets tripulats o en maquetes, el modelisme ferroviari engloba altres vessants. En primer lloc, aficionats al tren real, que se centren en viatges, fotografies, coneixement de la història i dades tècniques de les línies i companyies... Dins d’aquest grup s’hi pot incloure els aficionats a l’arqueologia ferroviària, que furguen en les restes de línies i instal·lacions desaparegudes per tal de posar en valor el passat.
Pel que fa al tren miniatura, hi ha els modelistes. Es divideixen en els modelistes dits “de peça” –que reprodueixen els models fins a l’últim detall–, els de petites sèries –ja a escala professional–, els de transformació –que partint d’un model comercial el milloren i el detallen–, els col·leccionistes ­­–que adquireixen material generalment per tenir-lo exposat en vitrines–, els d’“explotació” –que fan circular els models per circuits– i els maquetistes –que es construeixen el circuit detallant-lo, en ocasions, fins a extrems impensables...
Pel que fa al modelisme tripulat, hi ha qui realment fa models a escala i d’altres que fan models que recorden els reals, però amb moltes llicències, amb l’únic objectiu que funcionin i remolquin trens.
I, finalment, l’afició ferroviària també porta al col·leccionisme. Postals, fotografies, segells, monedes, bitllets, publicacions, estris de tota mena relacionats amb el ferrocarril... Són famosos els col·leccionistes de fanals i plaques de construcció. (Manel Matute).

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 8€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara