Històries a tot tren

La primera línia ferroviària de Barcelona a Granollers, inaugurada el juliol de 1854, o la commemoració enguany del centenari del tren del Vallès dels Ferrocarrils Catalans, marquen el començament d’una llarga història del ferrocarril a les nostres terres, que arriba fins avui i es projecta cap al futur

El tren al Vallès, un fum  d’històries i de reptes de futur

El tren al Vallès, un fum d’històries i de reptes de futur

El tren Barcelona-Sant Cugat de FGC celebra el centenari seguint la petja del primer ferrocarril vallesà, arribat a Granollers fa 163 anys

Un somni de progrés

Un somni de progrés

L’èlit industral i financera catalana de finals del segle xix es va enlluernar amb el creixement i la modernització del país amb estructures com el ferrocarril

Bernat Borràs

Bernat Borràs

“Les comunicacions transversals entre els vallesos Són La gran assignatura pendent”

Quan fins i tot el tren  passava a poc a poc

Quan fins i tot el tren passava a poc a poc

Pels volts de 1957, un cop a la setmana, l’Antònia de ca l’Antic de la Llagosta s’apropava a la via per rebre el regal que li havia de tirar la seva tia

Montcada i Reixac, un poble esquarterat per les vies,  que n’exigeix el soterrament

Montcada i Reixac, un poble esquarterat per les vies, que n’exigeix el soterrament

El municipi, amb quatre línies i sis estacions, acumula l’escandalosa xifra de 170 víctimes atropellades pel tren

Evocació dels trens  de vapor a Montcada

Evocació dels trens de vapor a Montcada

Qui no recorda el rítmic sotragueig que acompanyava el viatger pel fet que els trams de carril no estaven soldats?

Un segle de tren  a Sant Cugat

Un segle de tren a Sant Cugat

El ferrocarril va portar els estiuejants i la població del 1917 es va doblar només en deu anys i es va situar en 5.190 habitants

Bojos pel tren

Bojos pel tren

Oriol Murtra, Jaume Boira, Xavier Vila, Josep Calvera i Xavier Giménez són alguns dels vallesans que han fet de la seva passió ferroviària una afició gairebé sense límits

El Calderí,  un projecte descarrilat

El Calderí, un projecte descarrilat

Banyistes, llambordes i autobusos testimonien la vida del tren que va unir Mollet i Caldes durant cinquanta anys

Un dèficit inconcebible de trens tranversals al Vallès

Un dèficit inconcebible de trens tranversals al Vallès

La xarxa ferroviària s’ha fet en clau extra-vallesana i actualment hauria de convertir-se en el tram central metropolità

Santa Perpètua, punt clau del Corredor Mediterrani

Santa Perpètua, punt clau del Corredor Mediterrani

El tren, un dels motors del municipi, és una antiga i innovadora oportunitat estratègica per al conjunt del Vallès

Del Vapor Arañó a l'Alstom, passant per La Florida

Del Vapor Arañó a l'Alstom, passant per La Florida

El ferrocarril va fer créixer Santa Perpètua de Mogoda fora del nucli medieval i la ciutat acull avui la principal empresa de fabricació de trens

Passatgers atrapats al tren per la gran nevada del 1962

Passatgers atrapats al tren per la gran nevada del 1962

Les estacions de Cerdanyola-Ripollet i de les Franqueses són de les moltes que van haver d’acollir viatgers dels combois retinguts

El comboi dels 105

El comboi dels 105

La nit de la riuada del 1962 la intuïció del maquinista dels FFCC va salvar la vida de tots els passatgers que anaven en l’últim tren de Barcelona a Terrassa

El tren fantasma que va ser mortal a les Franqueses

El tren fantasma que va ser mortal a les Franqueses

L’accident, amb 23 morts, va tenir lloc el 6 de desembre de 1979, prop de les 10 del matí, a la línia Barcelona-Puigcerdà

El ferrocarril,  un món de passions

El ferrocarril, un món de passions

Al Vallès hi ha una desena de clubs d’aficionats als trenets tripulats en petits circuits o que corren en maquetes

Via Oberta: amor i trens

Via Oberta: amor i trens

El club Via Oberta, amb seu a Cal Gavatx de les franqueses, porta vint anys obert a tothom qui es vol acostar al món dels trens, amb un circuit ferroviari i un petit museu a l’estació

El recader del tren

El recader del tren

L’antic missatger que feia encàrrecs amunt i avall anava en ferrocarril i és un de tants vells oficis desapareguts

El baixador de Montornès  que no va ser...

El baixador de Montornès que no va ser...

Des de 1960, el municipi ha anat reiterant peticions per tenir una parada en la línia de Portbou, prop del polígon Riera-Marsà