Bernat Borràs

“Les comunicacions transversals entre els vallesos Són La gran assignatura pendent”

Enginyer tècnic d'obres públiques, especialitzat en transports i serveis urbans per la Universitat Politècnica de Catalunya, Bernat Borràs i Pujol (Terrassa, 1981) és el fundador i manternidor d’un lloc web que és la referència pel que fa al trens al nostre país. Es tracta de trenscat.cat, un espai amb informacions detallades de tots els ferrocarrils existents a Catalunya, a més de les línies, els combois i l’actualitat d’aquest complex món. De dalt mateix del tren, doncs, en Bernat ens confirma que, com diu la cançó, “hi ha lloc per tota la gent”.

Ramon Vilageliu (text) , trenscat.cat (fotografies)

D’on et ve aquest interès tan viu pels trens?
L'interès pels trens, la veritat, no sé d'on em ve ben bé. De petit ja m'agradaven i sobretot veure les vies i com circulaven les "granotes" o les "suïsses" en superfície per Terrassa creuant els passos a nivell. Em fascinava, suposo que com a molts nens, però el cuquet va anar a més. Es veu que hi havia un besavi meu que havia treballat a l'estació de Girona, qui sap si m'ho va transmetre pels gens! I ara, el meu fill, que només té dos anys, sembla que també segueix amb aquesta fal·lera.

Genètica o no, tu t'hi has dedicat de valent als trens i hi deus viatjar sovint, en tren. Es pot anar pel món utilitzant només el tren?
He viatjat en tren però sobretot per Europa occidental. Es pot viatjar en tren per bona part del món, tot i que hi ha països amb més xarxa ferroviària i altres menys. Sobre el paradís ferroviari crec que quasi tots els aficionats als trens podem coincidir és Suïssa: xarxa extensa, bon servei, molta varietat (línies de via ampla, estreta, cremalleres, funiculars, tramvies...) tot i que car –sobretot els trens més turístics tot i que valen molt la pena com el de la Jungfrau, que arriba a 3.454 metres sobre el nivell del mar, l'estació ferroviària més alta d'Europa. També cal destacar de Suïssa el tema dels horaris cadenciats i coordinats, de manera que l'usuari ho té fàcil per conèixer el servei i combinar trens.

Trenscat és una referència del món del tren, com va sorgir la idea de fer-la?
La idea de trenscat primer era recollir algunes fotos i informació d'estacions, sobretot de Ferrocarrils de la Generalitat que és el que tenia més a l'abast i sempre m'havia atret més. De petit m'agradava fer exposicions a casa i per la família de fotos, fulletons, etc. de trens i suposo que ho vaig traslladar al món virtual. I mica en mica vaig pensar que estaria bé tenir totes les estacions i línies ferroviàries de Catalunya.

Deus tenir una llarga xarxa de col·laboradors i col·laboradores, oi?
Sí, però sobretot tinc informadors de circulacions, actes i alguns cops, també, em passen fotos quan no puc anar a alguna circulació especial i que és interessant... però realment la web l'he fet molt en solitari, suposo que m'agrada tenir-ho tot molt controlat a la meva manera.

Com resumiries la vitalitat de les comunicacions ferroviàries al Vallès?
Al Vallès estem relativament bé, però ens cal reforçar encara més els serveis amb Barcelona amb més freqüència per evitar saturacions com a la línia Vallès dels FGC i sobretot més velocitat comercial, recuperant o incrementant alguns semidirectes. La gran assignatura pendent crec que són les comunicacions transversals entre els Vallesos, ara per ara, poc potenciades. Només tenim l’R8 i amb un tren cada 60 minuts, que en desincentiva l'ús. La millora de freqüències en aquesta línia i coordinació amb busos urbans a Rubí i Sant Cugat es podria fer de manera relativament fàcil. També seria interessant sense haver de construir res de nou prolongar els trens de la línia R1 que acaben a Molins de Rei fins a Cerdanyola Universitat passant per Rubí i Sant Cugat, creant noves connexions. Quan hi hagi recursos caldrà tornar a plantejar obres com la línia orbital ferroviària o un o dos nous túnels entre el Vallès i el Barcelonès. També caldria tornar a considerar el Tramvallès entre Terrassa i Sabadell i altres ciutats.

... i l’R3!
Crec que és molt important millorar l’R3 que està percebuda, i amb raó, com una línia amb un molt mal servei. Cal desdoblar parcialment la línia el més aviat possible per incrementar el servei i la fiabilitat, tot i que també cal pensar en com encabim els nous trens pels túnels de Barcelona juntament amb els de l’R4. D'altra banda a la línia de Barcelona a Girona i Portbou s'està parlant de la tercera via entre Sant Andreu i Montmeló aprofitant el soterrament a Montcada i Reixac. Una tercera via ben gestionada hauria de servir per millorar els Regionals de l’R11 i plantejar recuperar semidirectes de Rodalies entre Sant Celoni, Granollers i Barcelona. També, i per l'altre extrem, caldria garantir un tren cada hora (combinant R11 i R2) entre Sant Celoni i Maçanet.

Hi ha marge de millora tant pel transport de viatgers com de mercaderies
El ferrocarril convencional encara té molt marge de creixement per fer les funcions de transport de mercaderies de llarga distància. Cal que el govern i totes les grans empreses apostin pel ferrocarril, creant apartadors ferroviaris propis per a aquestes indústries i que el transport per carretera només es faci al tram final de la cadena de transport.
Bernat Borràs

Bernat Borràs a la cabina d'una unitat 113 de FGC de la línia Barcelona-Vallès.

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 12€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara