El drac, el referent del bestiari vallesà

Àligues, mulasses, lleons, cavallets i altres animals s’han fet un lloc en la imatgeria festiva popular

Carles Riba (text)

Tret d’alguns casos molt excepcionals, la presència de bestiari popular arreu del Vallès ha anat vinculada amb la recuperació del carrer com a espai lúdic i festiu després de l’acabament de la dictadura franquista. L’auge de l’associacionisme cultural i el nou impuls de les festes majors a finals dels anys setanta van propugnar la creació de molts elements festius que s’han anat consolidant com a autèntics símbols d’identitat de molts pobles i ciutats de la comarca. Un fet destacable és que aquesta proliferació de bestiari vallesà no s’ha limitat únicament a la voluntat de recuperar aquell bestiari que es considerava tradicional, sinó que també ha servit per oferir noves propostes d’imatgeria incorporant animals fantàstics i mitològics.

Des de meitat del xix
Parlar de bestiari és parlar del drac. El drac, tot i tenir un origen mitològic, és el símbol per antonomàsia del mal i la salvatgia, d’aquí que sovint tregui foc pels queixals durant els seus balls. La primera presència d’un drac a terres vallesanes l’hauríem de situar a Terrassa atès que hi ha constància que un drac encapçalava les processons de Corpus egarenques durant la segona meitat del segle xix. Aquest símbol, recuperat l’any 1981, s’ha mantingut present a la festa fins avui en dia essent la baixada del Drac un dels actes inaugurals més esperats de la Festa Major de Terrassa.
Moltes poblacions vallesanes disposen de dracs a les seves festes, però resulta especialment destacable el Drac de Granollers estrenat l’any 1990 qui té un ritual molt delimitat, ja que és l’encarregat de clausurar amb els seus balls solemnes els correfocs de divendres i dissabte de Festa Major. En la mateixa línia cal fer esment al Ceballot de Montornès del Vallès qui també ha esdevingut una peça icònica del bestiari vallesà. De víbries –la femella del Drac– també en tenim a terres vallesanes essent imprescindible citar tant a la Víbria de Castellar del Vallès creada l’any 1995 com a la Pàjara de Terrassa, incorporada al seguici terrassenc l’any 1983. A més, la Garrifera de la Garriga i la Bèstia de Parets del Vallès són igualment considerades unes peces úniques en ser uns dels pocs dracs esquelètics que poden apreciar-se a Catalunya. Finalment, el Basser de la Colla dels Blancs de Granollers és digne de ser mencionat puix és dels pocs dracs que llença aigua en lloc de petards.

Dues àligues: Sabadell i Terrassa
L’Àliga és l’element de màxima distinció protocol·lària. Considerada la representació del poder civil i de l’evangeli de Sant Joan, gaudia de certs privilegis com el de poder ballar a l’interior de les
esglésies. Les àligues són peces que estan regides per un estricte protocol i el seu ball solemne és un dels majors oferiments que una població pot brindar. Al Vallès tenim dues àligues que exerceixen aquesta funció a les dues capitals occidentals: l’any 2017 s’estrenà de la mà d’en Jordi Grau l’Àliga de Terrassa, i l’any 2021 s’incorpora l’Àliga de Sabadell al seguici de la ciutat de la mà del constructor cardoní Toni Mujal. Com a símbols de poder municipal duen llurs corones al cap i acompanyen al consistori durant els actes més singulars de la Festa Major.

Mulasses i lleons
Seguint amb el bestiari tradicional, és necessari fer esment a la presència de mulasses i lleons a les cercaviles vallesanes. La mulassa és un element fol­klòric genuïnament català i molt estès arreu del territori. El Vallès no és una excepció atès que trobem tres mulasses a destacar: la Mulassa de Castellbisbal creada l’any 2014, la Mulassa de Llinars del Vallès –que és una peça tant de protocol com de foc–, i la recent Mulassa de Sabadell estrenada l’any 2022, essent l’única mulassa catalana de color blanc. El Lleó, juntament amb l’Àliga, és considerat un element de protocol i, per això, sovint se’l representa amb corona. A les nostres terres tenim dos testimonis ben diferenciats donat que el Lleó de Sabadell estrenat l’any 2020 sí que s’enquadra dins la imatgeria de caire més protocol·lària mentre que el Lleó de Caldes de Montbui, que acompanya en tot moment els gegants de la població en les seves sortides, té un caràcter marcadament més festiu i simbolitza la famosa font d’aigua termal ubicada a la plaça de la vila.

Cavallets a Barberà
Sovint, als seguicis tradicionals d’altres zones de Catalunya hi trobem l’entremès dels cavallets. Habitualment la seva dansa escenifica una batalla entre dos bàndols que troba les seves reminiscències en la pugna entre moros i cristians. Al Vallès Occidental trobem un testimoni d’aquest estil de comparsa amb l’aparició dels Cavallets de l’Esquadra de Sant Jordi de Barberà del Vallès l’any 1996. Representen el cavaller Sant Jordi i l’exèrcit que l’acompanya i és freqüent veure’ls actuar acom­panyats de la resta d’elements festius barberencs durant la seva Festa Major. Un altre entremès insòlit és el Bitru de Parets del Vallès: representa un missatger a cavall enviat pel mateix Llucifer i desenvolupa un rigorós ritual durant la representació de la llegenda de la Pedra del Diable.

La lloba de la Madella de Riells
Amb la creixent onada creativa que ha experimentat el Vallès en matèria de bestiari popular durant les últimes dècades, pot observar-se com moltes poblacions han apostat per incorporar a les seves festes majors peces que representin animals reals lligats a la tradició local. N’és un exemple il·lustratiu la Lloba de la Madella de Bigues i Riells, estrenada l’any 2018 i que representa la llegenda local de l’última lloba del Vallès Oriental. De bestiari de ploma en trobem a Ripollet amb la creació del Poll Foll l’any 1999 i del gall infernal Abraxas de Palau-Solità i Plegamans l’any 2016. Amb un aspecte més amable, és important mencionar la Vaca “Xula” de Vacarisses, en ser única en la seva tipologia en aquestes contrades. I finalment, a Cardedeu, hi trobem el Verro qui representa un senglar ferotge, símil als que habitualment campen per la zona del Montseny.

La Godra de Caldes
No podem estar de fer menció als exemples que disposem de bestiari de tall mitològic. El màxim exponent és la Godra, la quimera de Caldes de Montbui que té cap de lleó, cos de cabra i cua de serp. El seu ball pot apreciar-se tant per la Festa Major com per l’Escaldàrium, la festa del foc i l’aigua. També podem trobar exemples paradigmàtics com el Cancerber de Canovelles estrenat l’any 2003 i que, segons la mitologia grega, representa el gos de tres caps que guardava les portes de l’infern, o bé la Cuca de Castellbisbal estrenada l’any 1979.
Com veiem, doncs, el Vallès és un territori on no sap celebrar les seves festes sense que el bestiari festiu hi sigui present. Cada una de les peces té una idiosincràsia pròpia que la lliga estretament amb la seva població provocant que siguem un territori ric en presència de bèsties i diversificat en els seus usos atès que gaudim tant d’elements de protocol com de bèsties amb caràcter marcadament més festiu. Els vallesans hem sabut dotar de contingut les nostres festes majors i hem creat bestiari popular que representi la nostra manera d’entendre la festa, abastint-nos de símbols i elements que ens facin perdurar en el temps.
El drac, el referent  del bestiari vallesà

Una imatge de a Godra, la quimera de Caldes de Montbui. Foto: El Calderí.

Una imatge del Drac de Terrassa de l'any 1929. Foto: Fons Ragón. Arxiu Municipal de Terrassa (AMAT)

Una imatge del Lleó i l'Àliga de Sabadell, l'any 2021. Foto: Mireia Sans.

El Drac de Granollers realitzant els seus balls a la Porxada durant la Festa Major. Foto: Colla del Drac de Granollers.

Les festes del Corpus, origen dels elements fantàstics

El bestiari festiu és una de les expressions de cultura popular més estesa i present a les festes majors vallesanes, i per extensió, del país. Els orígens d’aquests elements fantàstics als carrers dels nostres pobles els hem de situar a les celebracions medievals lligades al voltant de la festa del Corpus Christi barceloní. Antigament, la processó de Corpus era un espectacle visual total que alternava el culte a tot allò que es considerava sagrat nodrint-ho amb diversos elements que servien per explicar la moralitat del moment atès que la gent, majoritàriament analfabeta, veia com totes aquelles ensenyances presents en les lectures, capitells i retaules prenien forma corpòria i sortien al carrer durant l’octava de Corpus. És per això que aquells primers elements tenien una clara vocació catequètica i moralitzant. En aquell context, va començar a proliferar un bestiari integrat als diversos entremesos que sortien a la processó i que formaven part d’escenes hagiogràfiques que explicaven la vida de sants, encarnaven la lluita entre el bé i el mal o bé representaven el poder civil.
Barcelona exercia de cap i casal i exportava un model festiu que va ser copiat per la resta de poblacions catalanes que, a poc a poc, van començar a integrar tot aquest compendi de bestiari popular a les seves celebracions. Hi va haver una progressiva expansió d’aquestes figures per tot el territori i entre els segles XVII i XVIII era freqüent trobar referències relatives a la presència d’aquests elements festius a les grans ciutats catalanes. El bestiari popular era present en els seguicis de Barcelona, Igualada, Tarragona, Girona, Vilafranca del Penedès, la Bisbal d’Empordà, Vic, Reus, etc.
A finals del segle XVIII la festa del Corpus entra en clara decadència. Aquest fet, sumant-li la prohibició borbònica de Carles III de 1780 en la que prohibia la participació d’aquests entremesos a la processó de Corpus, va fer perillar de mort la continuïtat del bestiari popular a les nostres places i carrers. Molts d’aquests entremesos van aconseguir salvar-se perquè gradualment es van integrar a les festes patronals de cada localitat i van trobar un nou espai ritualista on poder desenvolupar les seves funcions festives. Els grans mantenidors d’aquesta tendència es trobaven al Camp de Tarragona i el Gran Penedès on el bestiari popular i la resta balls i entremesos han esdevingut un element indestriable de les seves festes majors. No és estrany que si un es passeja per la festa major reusenca, tarragonina o vilafranquina hi trobi un reguitzell de mulasses, dracs, bous, àligues i lleons que tracen una línia contínua entre aquell passat atàvic i la modernitat festiva dels nous temps. No és fútil, doncs, traçar aquesta línia entre els elements de les festes majors actuals i els que havien sortit a les processons del Corpus amb anterioritat car molts d’ells troben el seu origen i simbolisme en aquelles celebracions.

Per continuar llegint... Registra't a Vallesos per només 12€ l'any

Tindràs accés il·limitat als continguts de totes les edicions digitals Registra't ara